Proweniencja: Kolekcja Godurowska; zakupiony w 2011 roku z prywatnych zbiorów warszawskich.
Obraz o charakterze i wymowie symbolicznej, podejmujący – częsty w malarstwie Axentowicza – wątek przemijania, młodości i starości. Jest to wstępna wersja kompozycji znanej p.t. Noc, reprodukowanej, m.in. na barwnej pocztówce z 1919 roku.
Bibliografia:
– Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 54, il.
Porównaj także:
– [kat.] Teodor Axentowicz 1859-1938, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków styczeń 1939, il. na s. 18, nr kat. 214 (wł. S. Schmausa).
pastel, czarna kredka, akwarela, gwasz, szary papier naklejony na tekturę
64,3 x 86 cm (podłoże złożone z dwóch części:
lewa: 64,3 x 38,5 cm oraz prawa: 64,3 x 47,5 cm)
sygn. ołówkiem p.d.: T. Axentowicz
Na odwrocie centralnie umieszczona karta maszynopisu z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego, potwierdzającego autorstwo Teodora Axentowicza (Kraków, dnia 7 lutego 1944 r.)
Proweniencja: Kolekcja Godurowska; zakupiony w 2011 roku z prywatnych zbiorów warszawskich.
Obraz o charakterze i wymowie symbolicznej, podejmujący – częsty w malarstwie Axentowicza – wątek przemijania, młodości i starości. Jest to wstępna wersja kompozycji znanej p.t. Noc, reprodukowanej, m.in. na barwnej pocztówce z 1919 roku.
Bibliografia:
– Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 54, il.
Porównaj także:
– [kat.] Teodor Axentowicz 1859-1938, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków styczeń 1939, il. na s. 18, nr kat. 214 (wł. S. Schmausa).