Zainspirowana obrazem Franciszka Żmurki „Z rozkazu padyszacha”, Angelika Markul proponuje projekt, w którym powierzchnia lustra Oskara Zięty pokryta jest napisem „No Sale” sugerującym emancypację kobiety przedstawionej na oryginalnym płótnie. Oblicze historii przedstawionej na obrazie Żmurki to smutny obraz uprzedmiotowienia kobiety przez mężczyzn. Fascynacja nagim ciałem zmarłej kobiety i ewidentna konotacja seksualna sceny w bulwersujący sposób ukazują przedmiotowe traktowanie kobiety pozbawionej zarówno twarzy, jak i życia. Markul proponuje odwrócenie narracji przedstawionej sytuacji. Napis „No Sale” na powierzchni lustra sugeruje, że to kobieta opuszcza mieszkanie mężczyzny na swoich warunkach, niezależnie od okoliczności. Napis czerwoną szminką odnosi się do czerwieni krwi na obrazie Żmurki, jednak zupełnie odwraca narrację: nadaje kobiecie siłę i pewność w podejmowaniu decyzji o swoim życiu.

Angelika Markul (ur. 1977) Artystka sztuk wizualnych, mieszka i pracuje w Warszawie oraz w Paryżu. Dyplom École nationale supérieure des Beaux-Arts w Paryżu (ENSBA) otrzymała w 2003 roku w pracowni multimedialnej Christiana Boltanskiego. Artystka wykształciła indywidualny, charakterystyczny język wizualny, który z powodzeniem przekłada na szeroką gamą mediów. Markul jest laureatką licznych nagród: Prix MAIF (2017), Prix COAL (2016), SAM Art Project Prize (2013). Swoją pierwszą wystawę w Polsce miała w Galerii Foksal („Sen Muchy”, 2006). Obecnie wystawia w głównie za granicą, lecz regularnie powraca także do Polski.

05
Angelika MARKUL (ur. 1977, Szczecin)

No Sale, 2024

marker na lustrze; TAFLAO2, 150x97x6 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Zainspirowana obrazem Franciszka Żmurki „Z rozkazu padyszacha”, Angelika Markul proponuje projekt, w którym powierzchnia lustra Oskara Zięty pokryta jest napisem „No Sale” sugerującym emancypację kobiety przedstawionej na oryginalnym płótnie. Oblicze historii przedstawionej na obrazie Żmurki to smutny obraz uprzedmiotowienia kobiety przez mężczyzn. Fascynacja nagim ciałem zmarłej kobiety i ewidentna konotacja seksualna sceny w bulwersujący sposób ukazują przedmiotowe traktowanie kobiety pozbawionej zarówno twarzy, jak i życia. Markul proponuje odwrócenie narracji przedstawionej sytuacji. Napis „No Sale” na powierzchni lustra sugeruje, że to kobieta opuszcza mieszkanie mężczyzny na swoich warunkach, niezależnie od okoliczności. Napis czerwoną szminką odnosi się do czerwieni krwi na obrazie Żmurki, jednak zupełnie odwraca narrację: nadaje kobiecie siłę i pewność w podejmowaniu decyzji o swoim życiu.

Angelika Markul (ur. 1977) Artystka sztuk wizualnych, mieszka i pracuje w Warszawie oraz w Paryżu. Dyplom École nationale supérieure des Beaux-Arts w Paryżu (ENSBA) otrzymała w 2003 roku w pracowni multimedialnej Christiana Boltanskiego. Artystka wykształciła indywidualny, charakterystyczny język wizualny, który z powodzeniem przekłada na szeroką gamą mediów. Markul jest laureatką licznych nagród: Prix MAIF (2017), Prix COAL (2016), SAM Art Project Prize (2013). Swoją pierwszą wystawę w Polsce miała w Galerii Foksal („Sen Muchy”, 2006). Obecnie wystawia w głównie za granicą, lecz regularnie powraca także do Polski.