Na prezentowanym obrazie przedstawiona została postać świętej. Portretowe ujęcie uniemożliwia zdecydowane jej rozpoznanie. Nie jest to z całą pewnością św. Cecylia, która w ikonografii przedstawiana jest jako orantka. Późniejsze prezentacje ukazują ją w tunice z palmą męczeńską w dłoni. Czasami gra na organach. Jej atrybutami są: anioł, instrumenty muzyczne - cytra, harfa, lutnia, organy, płonąca lampka, miecz, wieniec z białych i czerwonych róż - oznaczających jej niewinność i męczeństwo. Jeśli artysta planowałby takie portretowe ujęcie, z całą pewnością przedstawiłyby ją, jeśli nie z jednym z atrybutów, to choćby w wieńcu na głowie.
Pochylenie głowy jest charakterystyczne dla przedstawień Marii w scenie Zwiastowania. Na Marię wskazywać mogą również barwy szat, w które malowana postać została odziana: suknia koloru czerwieni (jako symbol pierwiastka boskiego przynależnego Marii jako Bożej Rodzicielce - Theotokos), na którą narzucony jest zwykle płaszcz w różnych odcieniach barwy niebieskiej (jako pierwiastek ziemski, podobnie jak ziemska była natura Marii). Brak narzuconego na głowę maforionu nie wyklucza możliwości przedstawienia na obrazie Marii. Podobne rozwiązanie, jak i pewne detale, jak np. oliwkowa chusta, ułożenie włosów, przywodzą na myśl chociażby "Madonnę z książką" Boticellego (1483, tempera, drewno; Mediolan, Museo Poldi Pezzoli).

70
nieznany, XIX w. Malarz

NIEZNANA ŚWIĘTA

Olej, płótno; 39 x 32,5 cm
Niesygnowany

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Na prezentowanym obrazie przedstawiona została postać świętej. Portretowe ujęcie uniemożliwia zdecydowane jej rozpoznanie. Nie jest to z całą pewnością św. Cecylia, która w ikonografii przedstawiana jest jako orantka. Późniejsze prezentacje ukazują ją w tunice z palmą męczeńską w dłoni. Czasami gra na organach. Jej atrybutami są: anioł, instrumenty muzyczne - cytra, harfa, lutnia, organy, płonąca lampka, miecz, wieniec z białych i czerwonych róż - oznaczających jej niewinność i męczeństwo. Jeśli artysta planowałby takie portretowe ujęcie, z całą pewnością przedstawiłyby ją, jeśli nie z jednym z atrybutów, to choćby w wieńcu na głowie.
Pochylenie głowy jest charakterystyczne dla przedstawień Marii w scenie Zwiastowania. Na Marię wskazywać mogą również barwy szat, w które malowana postać została odziana: suknia koloru czerwieni (jako symbol pierwiastka boskiego przynależnego Marii jako Bożej Rodzicielce - Theotokos), na którą narzucony jest zwykle płaszcz w różnych odcieniach barwy niebieskiej (jako pierwiastek ziemski, podobnie jak ziemska była natura Marii). Brak narzuconego na głowę maforionu nie wyklucza możliwości przedstawienia na obrazie Marii. Podobne rozwiązanie, jak i pewne detale, jak np. oliwkowa chusta, ułożenie włosów, przywodzą na myśl chociażby "Madonnę z książką" Boticellego (1483, tempera, drewno; Mediolan, Museo Poldi Pezzoli).