W swojej twórczości Agata Grzybowska koncentruje się na człowieku, ukazując go w kontekście ekstremalnych sytuacji, często zagrażających życiu. Cykl „Niewidoczne” powstał podczas rezydencji artystycznej Fundacji Razem Pamoja w Jacmel na Haiti. Artystka dokumentowała wysiłki robotników odbudowujących szkołę zniszczoną przez trzęsienie ziemi w 2010 roku. Projekt był realizowany przy wsparciu Fundacji Polska-Haiti oraz Fundacji Razem Pamoja.
Grzybowska nie ograniczyła się do relacjonowania procesu odbudowy szkoły. Jej obiektyw uchwycił również codzienne życie mieszkańców Jacmel oraz barwny, surrealistyczny karnawał, który stanowi kluczowy element lokalnej tożsamości. Fotografka zręcznie balansuje między dokumentem a poetycką narracją, oddając intensywność i teatralność haitańskiej rzeczywistości.
Historia Haiti, od przełomu XVIII i XIX wieku po współczesne wydarzenia, jawi się jako „niemożliwa” – pełna dramatycznych zwrotów i wyzwań. W swojej pracy Grzybowska stawia pytania: jak opowiedzieć o tym, co niemożliwe? Czy fotografia może oddać dramatyzm chwili i siłę ludzkiego przetrwania? „Niewidoczne” to poruszająca refleksja na temat walki o godność i przetrwania w obliczu przeciwności losu.
druk pigmentowy/papier archiwalny, 100 x 67 cm (w świetle oprawy), ed. 1/5 + 2 AP
Zobacz katalogW swojej twórczości Agata Grzybowska koncentruje się na człowieku, ukazując go w kontekście ekstremalnych sytuacji, często zagrażających życiu. Cykl „Niewidoczne” powstał podczas rezydencji artystycznej Fundacji Razem Pamoja w Jacmel na Haiti. Artystka dokumentowała wysiłki robotników odbudowujących szkołę zniszczoną przez trzęsienie ziemi w 2010 roku. Projekt był realizowany przy wsparciu Fundacji Polska-Haiti oraz Fundacji Razem Pamoja.
Grzybowska nie ograniczyła się do relacjonowania procesu odbudowy szkoły. Jej obiektyw uchwycił również codzienne życie mieszkańców Jacmel oraz barwny, surrealistyczny karnawał, który stanowi kluczowy element lokalnej tożsamości. Fotografka zręcznie balansuje między dokumentem a poetycką narracją, oddając intensywność i teatralność haitańskiej rzeczywistości.
Historia Haiti, od przełomu XVIII i XIX wieku po współczesne wydarzenia, jawi się jako „niemożliwa” – pełna dramatycznych zwrotów i wyzwań. W swojej pracy Grzybowska stawia pytania: jak opowiedzieć o tym, co niemożliwe? Czy fotografia może oddać dramatyzm chwili i siłę ludzkiego przetrwania? „Niewidoczne” to poruszająca refleksja na temat walki o godność i przetrwania w obliczu przeciwności losu.