Joanna Rajkowska jest artystką wszechstronną, jednak jej najbardziej znane prace to projekty publiczne. Aby je zbudować, artystka wykorzystuje realnie istniejące miejsca, energie, organizmy i materiały. Używa przy tym elementów tak różnorodnych jak rośliny, budynki, obiekty znalezione, wodę, dym czy dźwięk.
„Nieśmiałabym” jest zarówno lustrem, w którym nie da się przejrzeć, mozaiką złożoną z jego fragmentów, jak i autoportretem, który przygląda się osobie patrzącej. Praca jest wykonana techniką zapożyczoną z „Pasażu Róży” (2014). W ramach tamtego projektu Rajkowska użyła kawałków drobnych, nieregularnie pociętych luster aby szczelnie pokryć łódzki pasaż łączący ulice Zachodnią i Piotrkowską. Patrzenie, jako proces, jest tu punktem odniesienia, ale również źródłem namysłu i obiektem fascynacji.

Joanna Rajkowska (ur. 1968) Studiowała malarstwo ścienne na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego, którą ukończyła dyplomem magistra w 1993 roku. Rok wcześniej otrzymała dyplom magistra z historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Artystka rozszerzyła swoją edukację studiując na nowojorskim uniwersytecie SUNY w ramach programu Studio Semester Programme w 1994 i 1995 roku. Artystka otrzymała nagrodę przyznawaną przez tygodnik „Polityka” – Paszport Polityki – w 2007 roku, nagrodę im. Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven w 2022 oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości.

14
Joanna RAJKOWSKA (ur. 1968, Bydgoszcz)

Nieśmiałabym, 2024

druk UV na lustrze, MDF, tusz, klej polimerowy; 41×36 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Joanna Rajkowska jest artystką wszechstronną, jednak jej najbardziej znane prace to projekty publiczne. Aby je zbudować, artystka wykorzystuje realnie istniejące miejsca, energie, organizmy i materiały. Używa przy tym elementów tak różnorodnych jak rośliny, budynki, obiekty znalezione, wodę, dym czy dźwięk.
„Nieśmiałabym” jest zarówno lustrem, w którym nie da się przejrzeć, mozaiką złożoną z jego fragmentów, jak i autoportretem, który przygląda się osobie patrzącej. Praca jest wykonana techniką zapożyczoną z „Pasażu Róży” (2014). W ramach tamtego projektu Rajkowska użyła kawałków drobnych, nieregularnie pociętych luster aby szczelnie pokryć łódzki pasaż łączący ulice Zachodnią i Piotrkowską. Patrzenie, jako proces, jest tu punktem odniesienia, ale również źródłem namysłu i obiektem fascynacji.

Joanna Rajkowska (ur. 1968) Studiowała malarstwo ścienne na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego, którą ukończyła dyplomem magistra w 1993 roku. Rok wcześniej otrzymała dyplom magistra z historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Artystka rozszerzyła swoją edukację studiując na nowojorskim uniwersytecie SUNY w ramach programu Studio Semester Programme w 1994 i 1995 roku. Artystka otrzymała nagrodę przyznawaną przez tygodnik „Polityka” – Paszport Polityki – w 2007 roku, nagrodę im. Marii Anto i Elsy von Freytag-Loringhoven w 2022 oraz Nagrodę Wielką Fundacji Kultury Polskiej za całokształt twórczości.