Proweniencja:
– Przed 2004 zbiory Ryszarda Mehoffera, wnuka artysty.
– Po 2016 kolekcja prywatna, Wielkopolska.
Bibliografia:
– Helena d’Abancourt de Franqueville, Grafika książkowa Józefa Mehoffera na tle prądów współczesnych, Kraków 1929, s. 48;
– Marta Smolińska-Byczuk, Młody Mehoffer, wyd. Universitas, Kraków 2004, s. 200-201, il. 132 (wzmiankowany i reprodukowany).
Prezentowany szkic to niewątpliwie kolekcjonerski rarytas. Stanowi bowiem studium do jednego z najważniejszych obrazów Mehoffera z młodzieńczego okresu twórczości, dziś zaginionego. Dzieło to opisuje Marta Smolińska-Byczuk: Zachowane studium rysunkowe do Niepokoju przedstawia popiersie kobiety, otulonej czarnym płaszczem i intensywnie wpatrującej się w widza. Widok na skuloną sylwetkę nieco z góry potęguje wrażenie dwuznaczności cech bohaterki rysunku – wydaje się ona zarazem zagubiona, przerażona, ale jednocześnie niebezpieczna, gotowa do ataku. Oglądającemu studium udziela się niepokój kobiety, emanujący z jej pozy i spojrzenia wielkich oczu, wpatrujących się spod zmarszczonych brwi. Mimo braku jakichkolwiek atrybutów, czy przedmiotów dookreślających postać, jej charakterystyka jest przeprowadzona bardzo wyraziście dzięki cechom wpisanym w sposób jej zjawiania się na kartce papieru i zobrazowany język ciała. Mehoffer poszukuje malarskiego słownika potrafiącego sprostać odzwierciedleniu nastrojów psychicznych, bliskich stanom granicznym; skupia się na twarzy, szukając właściwego wyrazu dla uczucia niepokoju. Podparcie podbródka dłonią i umieszczenie tej swoistej konstrukcji na pionowej osi obrazu eksponuje fizjonomię kobiety, a także ogniskuje uwagę widza na pełnej napięcia twarzy (M. Smolińska-Byczuk, dz. cyt., s. 200-201).
Oferowane studium posłużyło także do opracowania grafiki – projektu okładki tomu poezji Malwiny Garfeinowej-Garskiej (pseud. Maria Zabojecka) Dusza (wyd. Gebethner i spółka, Kraków 1898).
kredka, papier
33 x 28 cm
sygn. u dołu: Niepokój Józef Mehoffer
Opisany na odwrocie u dołu: Paryż 3 1893 | Studium do obrazu „Niepokój“ | według tego okładka na książkę; powyżej po lewej: dz. 209 katal. 194 [...].
Proweniencja:
– Przed 2004 zbiory Ryszarda Mehoffera, wnuka artysty.
– Po 2016 kolekcja prywatna, Wielkopolska.
Bibliografia:
– Helena d’Abancourt de Franqueville, Grafika książkowa Józefa Mehoffera na tle prądów współczesnych, Kraków 1929, s. 48;
– Marta Smolińska-Byczuk, Młody Mehoffer, wyd. Universitas, Kraków 2004, s. 200-201, il. 132 (wzmiankowany i reprodukowany).
Prezentowany szkic to niewątpliwie kolekcjonerski rarytas. Stanowi bowiem studium do jednego z najważniejszych obrazów Mehoffera z młodzieńczego okresu twórczości, dziś zaginionego. Dzieło to opisuje Marta Smolińska-Byczuk: Zachowane studium rysunkowe do Niepokoju przedstawia popiersie kobiety, otulonej czarnym płaszczem i intensywnie wpatrującej się w widza. Widok na skuloną sylwetkę nieco z góry potęguje wrażenie dwuznaczności cech bohaterki rysunku – wydaje się ona zarazem zagubiona, przerażona, ale jednocześnie niebezpieczna, gotowa do ataku. Oglądającemu studium udziela się niepokój kobiety, emanujący z jej pozy i spojrzenia wielkich oczu, wpatrujących się spod zmarszczonych brwi. Mimo braku jakichkolwiek atrybutów, czy przedmiotów dookreślających postać, jej charakterystyka jest przeprowadzona bardzo wyraziście dzięki cechom wpisanym w sposób jej zjawiania się na kartce papieru i zobrazowany język ciała. Mehoffer poszukuje malarskiego słownika potrafiącego sprostać odzwierciedleniu nastrojów psychicznych, bliskich stanom granicznym; skupia się na twarzy, szukając właściwego wyrazu dla uczucia niepokoju. Podparcie podbródka dłonią i umieszczenie tej swoistej konstrukcji na pionowej osi obrazu eksponuje fizjonomię kobiety, a także ogniskuje uwagę widza na pełnej napięcia twarzy (M. Smolińska-Byczuk, dz. cyt., s. 200-201).
Oferowane studium posłużyło także do opracowania grafiki – projektu okładki tomu poezji Malwiny Garfeinowej-Garskiej (pseud. Maria Zabojecka) Dusza (wyd. Gebethner i spółka, Kraków 1898).