Pochodzenie:
– kolekcja Sylwina Strakacza (1892-1973) w Los Angeles;
– kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii;
– od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce.
Porównaj:
– Wypadek w drodze, „Tygodnik Ilustrowany“, R. 1874, nr 356, s. 279.
Obraz wystawiany, reprodukowany i wzmiankowany:
– Nineteenth Century Polish Paintings. A Loan Exhibition The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, 16 II – 19 III 1944, il. 11, s. 17 (Sunday after Church);
– Irena Piotrowska, Polish landscape painting, “The Polish Review“, 1944, T. IV, nr 12, s. 8-9, il. (Sunday after Church);
– American Collector: Biweekly for Dealers and Collectors, T. XIII, 1944, s. 5;
– N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy, Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 111, il.
W latach 1869-1977 artysta studiował w Monachium, gdzie szybko zdobył sobie powodzenie wśród publiczności oraz marszandów. Zostało ono ugruntowane medalem, który Brochocki otrzymał w Wiedniu na Wystawie Powszechnej w roku 1873, a zatem w czasie, kiedy stworzył również oferowane dzieło. Nad tą kompozycją artysta pracował dłuższy czas, o czym świadczy inna jej wersja reprodukowana w drzeworycie na łamach „Tygodnika Ilustrowanego“ w 1874 r.
Niedziela po kościele znajdowała się w zbiorach Sylwina Strakacza, sekretarza Ignacego Paderewskiego, kompozytora i dyplomaty. Wraz z jego kolekcją obraz trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie był eksponowany na wystawie w prestiżowym Metropolitan Museum of Art.
Krytycy, analizując oferowane płótno, zwracali uwagę na związek jego autora z barbizończykami, a także podkreślali, że był on znakomitym kolorystą.
olej, płótno naklejone na sklejkę
41 x 65 cm
sygn. p.d.: W. Brochocki 1873 r.
Na lewej listwie ramy fragment naklejki (druk, maszynopis): 9.4 | Museum of Art | [EX] HIBITION | [p] aintings; na g. listwie (biała kreda): Property of Mr & Mrs Sylwin Strakacz; ponadto na dolnej listwie nalepka warszawskiego domu aukcyjnego.
Pochodzenie:
– kolekcja Sylwina Strakacza (1892-1973) w Los Angeles;
– kolekcja Zbigniewa Mikulskiego (1925-2017) w Sankt Gallen w Szwajcarii;
– od 2019 r. w kolekcji prywatnej w Polsce.
Porównaj:
– Wypadek w drodze, „Tygodnik Ilustrowany“, R. 1874, nr 356, s. 279.
Obraz wystawiany, reprodukowany i wzmiankowany:
– Nineteenth Century Polish Paintings. A Loan Exhibition The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, 16 II – 19 III 1944, il. 11, s. 17 (Sunday after Church);
– Irena Piotrowska, Polish landscape painting, “The Polish Review“, 1944, T. IV, nr 12, s. 8-9, il. (Sunday after Church);
– American Collector: Biweekly for Dealers and Collectors, T. XIII, 1944, s. 5;
– N. Pichłacz, M. Skowrońska, A. Kiełczyńska, M. Kardas (red.), Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego. Katalog wystawy, Fundacja Take Care, 24 V – 31 VIII 2019, Bydgoszcz 2019, s. 111, il.
W latach 1869-1977 artysta studiował w Monachium, gdzie szybko zdobył sobie powodzenie wśród publiczności oraz marszandów. Zostało ono ugruntowane medalem, który Brochocki otrzymał w Wiedniu na Wystawie Powszechnej w roku 1873, a zatem w czasie, kiedy stworzył również oferowane dzieło. Nad tą kompozycją artysta pracował dłuższy czas, o czym świadczy inna jej wersja reprodukowana w drzeworycie na łamach „Tygodnika Ilustrowanego“ w 1874 r.
Niedziela po kościele znajdowała się w zbiorach Sylwina Strakacza, sekretarza Ignacego Paderewskiego, kompozytora i dyplomaty. Wraz z jego kolekcją obraz trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie był eksponowany na wystawie w prestiżowym Metropolitan Museum of Art.
Krytycy, analizując oferowane płótno, zwracali uwagę na związek jego autora z barbizończykami, a także podkreślali, że był on znakomitym kolorystą.