Aleksandra Jachtoma w swoich minimalistycznych, często monochromatycznych dziełach podejmuje zagadnienia koloru i światła. Artystka w latach 50. zdobywała wykształcenie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na ostatni rok studiów przeniosła się do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1958 roku zdobyła dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesora Kazimierza Tomorowicza. Należała do warszawskiej grupy "Rekonesans" działającej od 1963 roku. Prezentowany obraz pochodzi z późniejszego etapu twórczości artystki, kiedy intensywne zestawienia barw zostały zastąpione przez spokojniejsze, delikatniejsze tonacje, tworzące jednolitą płaszczyznę malarską przesyconą światłem. Jak sama artystka zaznaczała w jednym z wywiadów: "Początkowo [kolor] bawił mnie w najbrutalniejszych zestawieniach, w ostrych kontrastach. Potem zaczęłam wyciszać, przechodzić w gamy monochromatyczne. Kiedy byłam młodsza, pasjonowała mnie agresywność czerwieni, teraz moją ulubioną gamą są fiolety i błękity. Kandinsky pisze, że błękit daje największy komfort psychiczny - 'jest kolorem niebiańskim, uspokaja, działa kojąco i skupiająco'" (Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią, Warszawa 2014, s. 118).
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

8
Aleksandra JACHTOMA (ur. 1932r.)

Niebieskie pole, 1995 r.

olej/płótno, 111 x 83,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ALEKSANDRA JACHTOMA | WYM. 111 x 83,5 | TECH. OLEJ | ROK 15.02.1995'
na blejtramie nalepka z Galerii Stefana Szydłowskiego w Warszawie

POCHODZENIE:
- Galeria Stefana Szydłowskiego w Warszawie
- kolekcja instytucjonalna, Polska

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Aleksandra Jachtoma w swoich minimalistycznych, często monochromatycznych dziełach podejmuje zagadnienia koloru i światła. Artystka w latach 50. zdobywała wykształcenie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na ostatni rok studiów przeniosła się do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1958 roku zdobyła dyplom z wyróżnieniem w pracowni profesora Kazimierza Tomorowicza. Należała do warszawskiej grupy "Rekonesans" działającej od 1963 roku. Prezentowany obraz pochodzi z późniejszego etapu twórczości artystki, kiedy intensywne zestawienia barw zostały zastąpione przez spokojniejsze, delikatniejsze tonacje, tworzące jednolitą płaszczyznę malarską przesyconą światłem. Jak sama artystka zaznaczała w jednym z wywiadów: "Początkowo [kolor] bawił mnie w najbrutalniejszych zestawieniach, w ostrych kontrastach. Potem zaczęłam wyciszać, przechodzić w gamy monochromatyczne. Kiedy byłam młodsza, pasjonowała mnie agresywność czerwieni, teraz moją ulubioną gamą są fiolety i błękity. Kandinsky pisze, że błękit daje największy komfort psychiczny - 'jest kolorem niebiańskim, uspokaja, działa kojąco i skupiająco'" (Elżbieta Dzikowska, Artyści mówią, Warszawa 2014, s. 118).
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.