WYSTAWIANY I REPRODUKOWANY:
– Jan Dobkowski - Niebo nade mną, Galeria aTak, 10.03. – 07.05.2023, Warszawa, poz. 61, s. 77.


Linia to integralna część twórczości Jana Dobkowskiego. Początkowo stanowiła kontur wypełniany czystymi, intensywnymi barwami, by z czasem przybrać formę zwielokrotnionych kresek, z których malarz buduje kompozycję.
Jan Dobkowski pracuje tworząc cykle płócien. Wcześniejsze z nich, kreowane podobną metodą, to m.in. „Karnawał w Rio”, „Treny”, „Oceany”, „Titanic”. Podczas wystawy w warszawskiej galerii aTak zostały zaprezentowane dwa cykle prac malarza: „Osobliwe zdarzenia” oraz właśnie „Nie- -bo”, gdzie jej autorzy wskazują na dokonywanie przez Jana Dobkowskiego zapisu nawiązującego do codziennych notatek w dzienniku, tym razem w formie malarskiej. Zapis ten dotyczy zmiany światła, co zostało podkreślone w złocistej, mieniącej się materii obrazu, ale też otaczającego świata, szukania sposobu na podtrzymanie relacji z nim i odkrywania go na nowo.
Równocześnie tytuł wystawy „Niebo nade mną” przywodzi na myśl zdanie filozofa Immanuela Kanta: Są dwie rzeczy, które napełniają duszę podziwem i czcią, niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie. W tym kontekście obrazy Jana Dobkowskiego z cyklu „Nie-bo”, nabierają również transcendentalnego wydźwięku.

16
Jan DOBKOWSKI (ur. 1942)

Nie-bo XXXXIII, 2015

akryl, płótno; 54 x 54 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie, na płótnie: Jan Dobkowski / Z CYKLU „NIE-BO XXXXIII” 2015 ROK / ACRYL / 54 cm x 54 cm.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

WYSTAWIANY I REPRODUKOWANY:
– Jan Dobkowski - Niebo nade mną, Galeria aTak, 10.03. – 07.05.2023, Warszawa, poz. 61, s. 77.


Linia to integralna część twórczości Jana Dobkowskiego. Początkowo stanowiła kontur wypełniany czystymi, intensywnymi barwami, by z czasem przybrać formę zwielokrotnionych kresek, z których malarz buduje kompozycję.
Jan Dobkowski pracuje tworząc cykle płócien. Wcześniejsze z nich, kreowane podobną metodą, to m.in. „Karnawał w Rio”, „Treny”, „Oceany”, „Titanic”. Podczas wystawy w warszawskiej galerii aTak zostały zaprezentowane dwa cykle prac malarza: „Osobliwe zdarzenia” oraz właśnie „Nie- -bo”, gdzie jej autorzy wskazują na dokonywanie przez Jana Dobkowskiego zapisu nawiązującego do codziennych notatek w dzienniku, tym razem w formie malarskiej. Zapis ten dotyczy zmiany światła, co zostało podkreślone w złocistej, mieniącej się materii obrazu, ale też otaczającego świata, szukania sposobu na podtrzymanie relacji z nim i odkrywania go na nowo.
Równocześnie tytuł wystawy „Niebo nade mną” przywodzi na myśl zdanie filozofa Immanuela Kanta: Są dwie rzeczy, które napełniają duszę podziwem i czcią, niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie. W tym kontekście obrazy Jana Dobkowskiego z cyklu „Nie-bo”, nabierają również transcendentalnego wydźwięku.