Praca pt "Naszość" jest częścią cyklu "Aktywności zimowe" Napisy na murach - wykluczone marginesy miasta - to głos Innych, nielegalnie komentujących rzeczywistość. Monika Drożyńska dzięki Aktywnością zimowym (w domowym zaciszu, kiedy zima wytycza rytm i sposób pracy), zbliżyła nas do strefy pozostającej często poza obszarem uwagi. Brudne i nierzadko wulgarne napisy na murach, różnią się od "ugładzonych" komunikatów nadawanych przez środki masowego przekazu. Citylighty, bilbordy, banery, itp. często "atakują" bez naszej zgody. Makatki artystki natomiast wymagają zaangażowania i skupienia. To subwersyjne przechwycenie formy: hafty na serwetkach oprawione w tamborki, to ta sama treść, ale podana w zmienionej formie. To także gra ze stereotypami płci. Graffiti, przeważnie tworzone przez mężczyzn zmieniły się w aktywność kobiecą, haftowanie w domu.
Monika Drożyńska (1979) artystka działająca w wielu obszarach sztuki. Projektantka, performerka, autorka instalacji, animatorka kultury. W swoich pracach łączy tradycję z nowoczesnością, interesują ją zależności między przestrzenią prywatną a publiczną. Uczestniczka wystaw krajowych i międzynarodowych. (m.in. w warszawskiej Zachęcie, CSW Łaźnia w Gdańsku, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Etnograficznym w Krakowie, MuseumsQuartier w Wiedniu). Współpracuje z Muzeum Narodowym w Krakowie prowadząc stały cykl warsztatów o sztuce współczesnej dla dorosłych. Współwłaścicielka Punktu - epicentrum sztuki ubioru. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Mieszka i pracuje w Krakowie.
haft, tkanina,
śr. haftu: 27 cm,
sygn., dat. i opisane na obręczy (ramko-tamborku drewnianym): Monika Drożyńska, Naszość, 2009, 2/3 + AP
oraz fotografia barwna, papier,
9 x 12 cm w świetle passe-partout,
sygn., dat. i opisa na odwrocie oprawy j.w.
Praca pt "Naszość" jest częścią cyklu "Aktywności zimowe" Napisy na murach - wykluczone marginesy miasta - to głos Innych, nielegalnie komentujących rzeczywistość. Monika Drożyńska dzięki Aktywnością zimowym (w domowym zaciszu, kiedy zima wytycza rytm i sposób pracy), zbliżyła nas do strefy pozostającej często poza obszarem uwagi. Brudne i nierzadko wulgarne napisy na murach, różnią się od "ugładzonych" komunikatów nadawanych przez środki masowego przekazu. Citylighty, bilbordy, banery, itp. często "atakują" bez naszej zgody. Makatki artystki natomiast wymagają zaangażowania i skupienia. To subwersyjne przechwycenie formy: hafty na serwetkach oprawione w tamborki, to ta sama treść, ale podana w zmienionej formie. To także gra ze stereotypami płci. Graffiti, przeważnie tworzone przez mężczyzn zmieniły się w aktywność kobiecą, haftowanie w domu.
Monika Drożyńska (1979) artystka działająca w wielu obszarach sztuki. Projektantka, performerka, autorka instalacji, animatorka kultury. W swoich pracach łączy tradycję z nowoczesnością, interesują ją zależności między przestrzenią prywatną a publiczną. Uczestniczka wystaw krajowych i międzynarodowych. (m.in. w warszawskiej Zachęcie, CSW Łaźnia w Gdańsku, Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Etnograficznym w Krakowie, MuseumsQuartier w Wiedniu). Współpracuje z Muzeum Narodowym w Krakowie prowadząc stały cykl warsztatów o sztuce współczesnej dla dorosłych. Współwłaścicielka Punktu - epicentrum sztuki ubioru. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Mieszka i pracuje w Krakowie.