Kompozycja obrazuje grecki mit o urodziwym młodzieńcu, który zmarł z niezaspokojonej tęsknoty do własnego odbicia w tafli wody, nie odwzajemniwszy miłości zakochanej w nim nimfy Echo. "Narcyz" - imię bohatera historii, ofiary miłości własnej, stało się w naszej kulturze określeniem osoby skoncentrowanej na sobie, bufona przekonanego o swojej wyjątkowości, niezauważającego potrzeb innych.
Francesco Bartolozzi (1727-1815) - włoski rytownik; urodzony we Florencji i tam wykształcony (u G. Ferrettiego); wyspecjalizował się w technice punktowanej (miedzioryt punktowany, akwaforta, retusz rylcem), choć we wczesnym okresie zajmował się też malarstwem; w 1764 na zaproszenie Richarda Daltona, kustosza kolekcji Jerzego III, wyjechał do Londynu; był współzałożycielem Royal Academy; pozostawił ponad 2500 prac (powstałych również w jego warsztacie, przy udziale współpracowników i uczniów); cieszyły się one wielkim uznaniem i popularnością ze względu na klarowność rysunku, malarską miękkość i precyzję opracowania.
Akwaforta (wg Benedetto Lutiego); wym.: 413 x 265 mm; sygn. p.d. F. Bartolozzi Sculp, l.d. B. Luti invenit, śr. d. tyt., poniżej nota wydawnicza: T. Bradford Fleet Street, excudit 1st July, 1763. Grafika wydana w Londynie u Josha Reada.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiKompozycja obrazuje grecki mit o urodziwym młodzieńcu, który zmarł z niezaspokojonej tęsknoty do własnego odbicia w tafli wody, nie odwzajemniwszy miłości zakochanej w nim nimfy Echo. "Narcyz" - imię bohatera historii, ofiary miłości własnej, stało się w naszej kulturze określeniem osoby skoncentrowanej na sobie, bufona przekonanego o swojej wyjątkowości, niezauważającego potrzeb innych.
Francesco Bartolozzi (1727-1815) - włoski rytownik; urodzony we Florencji i tam wykształcony (u G. Ferrettiego); wyspecjalizował się w technice punktowanej (miedzioryt punktowany, akwaforta, retusz rylcem), choć we wczesnym okresie zajmował się też malarstwem; w 1764 na zaproszenie Richarda Daltona, kustosza kolekcji Jerzego III, wyjechał do Londynu; był współzałożycielem Royal Academy; pozostawił ponad 2500 prac (powstałych również w jego warsztacie, przy udziale współpracowników i uczniów); cieszyły się one wielkim uznaniem i popularnością ze względu na klarowność rysunku, malarską miękkość i precyzję opracowania.