Feliks Michał Wygrzywalski w latach 1893-98 studiował w ASP w Monachium pod kierunkiem J. C. Hertericha i K. Marra. Studia uzupełniał w Académie Julian w Paryżu. Już w czasie studiów wyjeżdżał do Włoch, a po 1900 przez kilka lat mieszkał w Rzymie. W 1906 podróżował do Egiptu. W 1908 na stałe osiadł we Lwowie. W latach 1909-14 pracował w tamtejszym teatrze jako inspektor sceny. Jeszcze kilkakrotnie podróżował do Włoch. Był malarzem realistą; we wcześniejszym okresie twórczości skłaniał się ku naturalizmowi i silnej ekspresji. Dużą wagę przywiązywał do efektów świetlnych, stosował bogatą, żywą gamę barwną. We wczesnych obrazach często przedstawiał ludzką pracę (Burłacy) lub dramatyczne wydarzenia i napięcia społeczne (Strajk, Chleba nam głodnym). Malował też portrety, akty, pejzaże nadmorskie, krajobrazy z Włoch i Ukrainy. Po podróży do Egiptu w jego malarstwie powtarzały się motywy i tematy orientalne (Modlitwa Arabów, Sprzedawcy dywanów). Zajmował się dekoracyjnym malarstwem ściennym, m.in. w 1908 zaprojektował, a później wykonał alegoryczne malowidła do gmachu Izby Handlowo-Przemysłowej we Lwowie. Zajmował się grafiką, ilustrował książki i czasopisma, projektował witraże, kostiumy i dekoracje teatralne (m.in. do Peer Gynta, Irydiona, Nocy listopadowej).
Na tle jasnego pejzażu miasta wschodniego odcina się kontrastem intensywnie nasycona scena rodzajowa naprawiania dywanów. W namiocie zbudowanym z kobierców siedzą mężczyźni specjalizujący się w tym trudnym fachu. Za nimi stary kupiec pochyla się nad zwijaną materią. Obraz stanowi jeden z ulubionych motywów malowanych przez artystę po dalekich podróżach. Jasne pochłaniające barwy, słońce, rozmywające kontury murów, skontrastowane z ostrymi barwami kobierców wywołuje ciekawy efekt kolorystyczny.
Sygnowany l. d.: F. M. Wygrzywalski senior
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiFeliks Michał Wygrzywalski w latach 1893-98 studiował w ASP w Monachium pod kierunkiem J. C. Hertericha i K. Marra. Studia uzupełniał w Académie Julian w Paryżu. Już w czasie studiów wyjeżdżał do Włoch, a po 1900 przez kilka lat mieszkał w Rzymie. W 1906 podróżował do Egiptu. W 1908 na stałe osiadł we Lwowie. W latach 1909-14 pracował w tamtejszym teatrze jako inspektor sceny. Jeszcze kilkakrotnie podróżował do Włoch. Był malarzem realistą; we wcześniejszym okresie twórczości skłaniał się ku naturalizmowi i silnej ekspresji. Dużą wagę przywiązywał do efektów świetlnych, stosował bogatą, żywą gamę barwną. We wczesnych obrazach często przedstawiał ludzką pracę (Burłacy) lub dramatyczne wydarzenia i napięcia społeczne (Strajk, Chleba nam głodnym). Malował też portrety, akty, pejzaże nadmorskie, krajobrazy z Włoch i Ukrainy. Po podróży do Egiptu w jego malarstwie powtarzały się motywy i tematy orientalne (Modlitwa Arabów, Sprzedawcy dywanów). Zajmował się dekoracyjnym malarstwem ściennym, m.in. w 1908 zaprojektował, a później wykonał alegoryczne malowidła do gmachu Izby Handlowo-Przemysłowej we Lwowie. Zajmował się grafiką, ilustrował książki i czasopisma, projektował witraże, kostiumy i dekoracje teatralne (m.in. do Peer Gynta, Irydiona, Nocy listopadowej).
Na tle jasnego pejzażu miasta wschodniego odcina się kontrastem intensywnie nasycona scena rodzajowa naprawiania dywanów. W namiocie zbudowanym z kobierców siedzą mężczyźni specjalizujący się w tym trudnym fachu. Za nimi stary kupiec pochyla się nad zwijaną materią. Obraz stanowi jeden z ulubionych motywów malowanych przez artystę po dalekich podróżach. Jasne pochłaniające barwy, słońce, rozmywające kontury murów, skontrastowane z ostrymi barwami kobierców wywołuje ciekawy efekt kolorystyczny.