Malarz, zapewne monachijski, tworzący na początku XX w., pozostający w orbicie wpływów artystycznych Alfreda Wierusza-Kowalskiego, czerpiący również z repertuaru tematów Józefa Brandta i Franza Roubaud, autor scen polowań, przejażdzek, postaci Czerkasów i Kozaków na koniach.

Motyw wilka trwale wprowadził do tematyki tzw. szkoły monachijskiej właśnie Wierusz-Kowalski i znany był jako najwybitniejszy autor napadów wilków. Prezentowany obraz wyraźnie nawiązuje stylistycznie do owych znakomitych wzorców - podczas jazdy przez zasypany śniegiem las sanie zostały zaatakowane przez wygłodniałe wilki. Niemal monochromatyczna, ciemna, harmonijna kolorystyka, zdominowana przez szarości i biele z elemantami brązów, podkreśla nastrój grozy.
Osadzenie "Napadu wilków" w konwencji tego malarstwa dowodzi, jak silne było oddziaływanie Monachium, a nie malejący popyt na nie - jak trwale ukształtowało ono gusta odbiorców. Praca o dużych walorach dekoracyjnych tworzy efektowną całość z bogatą, złoconą ramą.
Anna Dajnowska

60
J. KONARSKI

Napad wilków

olej, tektura 31 × 60.5
sygn. p. d.: J. Konarski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, zapewne monachijski, tworzący na początku XX w., pozostający w orbicie wpływów artystycznych Alfreda Wierusza-Kowalskiego, czerpiący również z repertuaru tematów Józefa Brandta i Franza Roubaud, autor scen polowań, przejażdzek, postaci Czerkasów i Kozaków na koniach.

Motyw wilka trwale wprowadził do tematyki tzw. szkoły monachijskiej właśnie Wierusz-Kowalski i znany był jako najwybitniejszy autor napadów wilków. Prezentowany obraz wyraźnie nawiązuje stylistycznie do owych znakomitych wzorców - podczas jazdy przez zasypany śniegiem las sanie zostały zaatakowane przez wygłodniałe wilki. Niemal monochromatyczna, ciemna, harmonijna kolorystyka, zdominowana przez szarości i biele z elemantami brązów, podkreśla nastrój grozy.
Osadzenie "Napadu wilków" w konwencji tego malarstwa dowodzi, jak silne było oddziaływanie Monachium, a nie malejący popyt na nie - jak trwale ukształtowało ono gusta odbiorców. Praca o dużych walorach dekoracyjnych tworzy efektowną całość z bogatą, złoconą ramą.
Anna Dajnowska