OPINIE:
opinia prof. Lechosława Lameńskiego z 2019 roku

POCHODZENIE:
dar od artysty dla Mariana "Marzyna" Konarskiego (1909 - 1998) ucznia Stanisława Szukalskiego
spuścizna Mariana Konarskiego

W latach międzywojennych zarówno w Chicago, jak i na gruncie polskim Stanisław Szukalski należał do najbarwniejszych i najgłośniejszych artystów. W Wietrznym Mieście niepokorny rzeźbiarz uznawany był za jedną z najważniejszych postaci tamtejszej bohemy, w której, oprócz intensywnej działalności artystycznej, współtworzył Vagabont Club oraz Dill Pickle Club. Wówczas do jego amerykańskiej pracowni zaglądały tak wybitne osobistości, jak profesor George Burman Foster – siostrzeniec Nietzschego, architekci Louis Henry Sullivan czy Frank Loyd Wright oraz wzięty scenarzysta, wieloletni przyjaciel artysty Ben Hecht. Już na początku kariery, w latach. 20. XX wieku, wrogo nastawiony do wszelakiej krytyki artystycznej i niechętnie sprzedający swoje prace, które w jego zamyśle miały być podarowane nowo odrodzonemu państwu polskiemu, Szukalski borykał się z problemami finansowymi.

W takim samym położeniu rzeźbiarz znalazł się w pierwszej połowie lat 30., kiedy to powrócił do Ameryki w oparach skandalu wywołanego głośnym wystąpieniem w TZSP w krakowskim Pałacu Sztuki. Wówczas Szukalski szukał rożnych form zatrudnienia i tym sposobem trafił jako scenograf do Hollywood. W 1933 artysta pracował przy realizacji kultowego „King Konga”. W tym samym czasie nawiązał kontakt z Cecilem B. DeMille, ktory zapisał się w historii kinematografii jako wybitny reżyser monumentalnych oraz spektakularnych realizacji. Oprócz współpracy przy filmie „Czyściec” artysta wykonał prawdopodobnie jego rysunkowy portret. Prezentowana na aukcji figura nagiego mężczyzny być może jest prototypem odlanych późnej w gumie „duchów” przepływających między skałami w jednej ze scen „Czyśćca”. Mimo realizacji na zamówienie Szukalski nie zrezygnował ze swojej poetyki widzenia ludzkiej figury. W charakterystyczny dla siebie sposób zdeformował sylwetkę, odwracając proporcje ludzkiego ciała. W tym wypadku artysta wyolbrzymił dłoń mężczyzny, którego palce znikają w nieproporcjonalnie dużych wargach „ducha”. Szukalski prawdopodobnie współpracował również wraz z Salvadorem Dali przy scenografii do filmu mistrza suspensu, Alfreda Hitchcocka. W 1945 na potrzeby filmu „Spellbound” (Urzeczona) zaprojektował wraz z najsłynniejszym surrealistą dekorację do rozpoczynającej sekwencję sceny snu z motywem oka. Scena ta przeszła do historii kinematografii jako pierwszy przejaw freudyzmu na srebrnym ekranie.

Większość realizacji rzeźbiarskich oraz rysunków Szukalskiego sprzed 1939 zostało straconych podczas II wojny światowej, co sprawia, że prezentowana figura nagiego mężczyzny jest absolutnym unikatem na rynku sztuki. Również geneza dzieła rzuca światło na nieznaną działalność artysty pracującego w Hollywood.

W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

11
Stanisław SZUKALSKI (1895 - 1987)

Nagi mężczyzna z dłonią na ustach, około 1935

gips patynowany,28 x 3 x 3 cm

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Rzeźba i Formy Przestrzenne

26.03.2020

19:00

Sprzedane 35 000 zł (43 050 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 40 000 - 60 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

OPINIE:
opinia prof. Lechosława Lameńskiego z 2019 roku

POCHODZENIE:
dar od artysty dla Mariana "Marzyna" Konarskiego (1909 - 1998) ucznia Stanisława Szukalskiego
spuścizna Mariana Konarskiego

W latach międzywojennych zarówno w Chicago, jak i na gruncie polskim Stanisław Szukalski należał do najbarwniejszych i najgłośniejszych artystów. W Wietrznym Mieście niepokorny rzeźbiarz uznawany był za jedną z najważniejszych postaci tamtejszej bohemy, w której, oprócz intensywnej działalności artystycznej, współtworzył Vagabont Club oraz Dill Pickle Club. Wówczas do jego amerykańskiej pracowni zaglądały tak wybitne osobistości, jak profesor George Burman Foster – siostrzeniec Nietzschego, architekci Louis Henry Sullivan czy Frank Loyd Wright oraz wzięty scenarzysta, wieloletni przyjaciel artysty Ben Hecht. Już na początku kariery, w latach. 20. XX wieku, wrogo nastawiony do wszelakiej krytyki artystycznej i niechętnie sprzedający swoje prace, które w jego zamyśle miały być podarowane nowo odrodzonemu państwu polskiemu, Szukalski borykał się z problemami finansowymi.

W takim samym położeniu rzeźbiarz znalazł się w pierwszej połowie lat 30., kiedy to powrócił do Ameryki w oparach skandalu wywołanego głośnym wystąpieniem w TZSP w krakowskim Pałacu Sztuki. Wówczas Szukalski szukał rożnych form zatrudnienia i tym sposobem trafił jako scenograf do Hollywood. W 1933 artysta pracował przy realizacji kultowego „King Konga”. W tym samym czasie nawiązał kontakt z Cecilem B. DeMille, ktory zapisał się w historii kinematografii jako wybitny reżyser monumentalnych oraz spektakularnych realizacji. Oprócz współpracy przy filmie „Czyściec” artysta wykonał prawdopodobnie jego rysunkowy portret. Prezentowana na aukcji figura nagiego mężczyzny być może jest prototypem odlanych późnej w gumie „duchów” przepływających między skałami w jednej ze scen „Czyśćca”. Mimo realizacji na zamówienie Szukalski nie zrezygnował ze swojej poetyki widzenia ludzkiej figury. W charakterystyczny dla siebie sposób zdeformował sylwetkę, odwracając proporcje ludzkiego ciała. W tym wypadku artysta wyolbrzymił dłoń mężczyzny, którego palce znikają w nieproporcjonalnie dużych wargach „ducha”. Szukalski prawdopodobnie współpracował również wraz z Salvadorem Dali przy scenografii do filmu mistrza suspensu, Alfreda Hitchcocka. W 1945 na potrzeby filmu „Spellbound” (Urzeczona) zaprojektował wraz z najsłynniejszym surrealistą dekorację do rozpoczynającej sekwencję sceny snu z motywem oka. Scena ta przeszła do historii kinematografii jako pierwszy przejaw freudyzmu na srebrnym ekranie.

Większość realizacji rzeźbiarskich oraz rysunków Szukalskiego sprzed 1939 zostało straconych podczas II wojny światowej, co sprawia, że prezentowana figura nagiego mężczyzny jest absolutnym unikatem na rynku sztuki. Również geneza dzieła rzuca światło na nieznaną działalność artysty pracującego w Hollywood.

W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.