„(…) będąc ciągle w kraju, kraj tylko rozumiem, krajowe postacie i krajowe okolice tylko maluję, i zdaje mi się, że w rysunkach najczytelniejszym dla swoich zostałem.” Kostrzewski jest rzeczywiście od początku swej działalności artystycznej malarzem całkowicie, bez reszty swojskim. W jego twórczości brak zarówno śladów szkolnego akademizmu, jak i wpływów współczesnej sztuki zachodnio-europejskiej. Od samego początku dokonał świadomego wyboru swej drogi artystycznej, która ukształtowała się w głównej mierze przez samodzielną obserwację swojskiej natury i najróżniejszych przejawów codziennego życia.” I. Jakimowicz, „Franciszek Kostrzewski”, Warszawa 1952, s. 24
akwarela, papier, 43 × 74,5 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. p. d.: „Fr. KOSTRZEWSKI/ 1887”
„(…) będąc ciągle w kraju, kraj tylko rozumiem, krajowe postacie i krajowe okolice tylko maluję, i zdaje mi się, że w rysunkach najczytelniejszym dla swoich zostałem.” Kostrzewski jest rzeczywiście od początku swej działalności artystycznej malarzem całkowicie, bez reszty swojskim. W jego twórczości brak zarówno śladów szkolnego akademizmu, jak i wpływów współczesnej sztuki zachodnio-europejskiej. Od samego początku dokonał świadomego wyboru swej drogi artystycznej, która ukształtowała się w głównej mierze przez samodzielną obserwację swojskiej natury i najróżniejszych przejawów codziennego życia.” I. Jakimowicz, „Franciszek Kostrzewski”, Warszawa 1952, s. 24