Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością. Temat polowania par force pojawia się często w twórczości Kossaka (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, il. 131,133,134). Postać myśliwego na siwym koniu przeskakującego przez przeszkodę, jaką widzimy na prezentowanym obrazie, powtórzył artysta, zmieniając nieco szczegóły, w bardziej rozbudowanej kompozycji z roku 1931 Skok myśliwych przez mur (por.: K. Olszański op. cit., il. 132).
Olej, sklejka; 49 x 38 cm
Sygnowany l. d.: Jerzy Kossak 1923
Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością. Temat polowania par force pojawia się często w twórczości Kossaka (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, il. 131,133,134). Postać myśliwego na siwym koniu przeskakującego przez przeszkodę, jaką widzimy na prezentowanym obrazie, powtórzył artysta, zmieniając nieco szczegóły, w bardziej rozbudowanej kompozycji z roku 1931 Skok myśliwych przez mur (por.: K. Olszański op. cit., il. 132).