Obraz stanowi niezwykle cenny i rzadki przykład wczesnej twórczości artysty z lat 1911-1913. Młody Pronaszko "zrażony sposobem nauczania i konserwatyzmem Akademii", w niespełna rok po rozpoczęciu studiów na krakowskiej uczelni porzucił je, by w latach 1911-13 wraz z bratem Zbigniewem i Tytusem Czyżewskim, zająć się "organizacją pierwszych Wystaw Niezależnych, wzorowanych na francuskich Salons des Independants".Wówczas powstały akwarele i oleje: "Dziad i Pijak" (1910), "Dziewczyna z różą" (1910), "Chochlikpolujący"(1911), "Tatry", "Zielony gaj", "Motyw z Bukowiny" (wszystkie z 1912), "Topielec", "Triumf śmierci", czy "Portret męski" - obecnie Muzeum Narodowe w Warszawie (wszystkie z 1913).
Wartość prezentowanej pracy jest tym bardziej znacząca, iż większość dorobku z tamtego okresu, nie zachowała się do naszych czasów, znane są jedynie ich tytuły, wymienione w katalogach wystaw.
Akwarela pt. "Na pastwisku" z lat 1911-1912, doskonale ilustruje moment przejściowy w rozwiązaniach twórczych artysty. Młodopolska w temacie, zdradza już pierwsze cechy formizmu: zgeometryzowane kształty podkreślone intensywną barwą oraz delikatny kontur, dzielący płaszczyzny na osobne pola.
Bibliografia: Anna Wierzbicka, "Andrzej Pronaszko znany scenograf i zapomniany malarz", BHS, R. LVI, 1994, Nr 1-2, s. 101, Anna Wierzbicka, "Andrzej Pronaszko znany scenograf i zapomniany malarz", BHS, R. LVI, 1994, Nr 1-2, s. 102.
akwarela, ołówek, piórko, tusz, papier; 20,5 x 29,5 cm
sygn. p.d. And. Pronaszko 1911-12.
Na odwrocie nalepka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Poznaniu z z odręcznym (autorskim ?) napisem: "Andrzej Pronaszko / Na pastwisku" i numerem: 88.
Obraz wystawiany w TPSP w Poznaniu pomiędzy 1912 a 1914 rokiem.
Estymacja: 7000-10000 PLN
Obraz stanowi niezwykle cenny i rzadki przykład wczesnej twórczości artysty z lat 1911-1913. Młody Pronaszko "zrażony sposobem nauczania i konserwatyzmem Akademii", w niespełna rok po rozpoczęciu studiów na krakowskiej uczelni porzucił je, by w latach 1911-13 wraz z bratem Zbigniewem i Tytusem Czyżewskim, zająć się "organizacją pierwszych Wystaw Niezależnych, wzorowanych na francuskich Salons des Independants".Wówczas powstały akwarele i oleje: "Dziad i Pijak" (1910), "Dziewczyna z różą" (1910), "Chochlikpolujący"(1911), "Tatry", "Zielony gaj", "Motyw z Bukowiny" (wszystkie z 1912), "Topielec", "Triumf śmierci", czy "Portret męski" - obecnie Muzeum Narodowe w Warszawie (wszystkie z 1913).
Wartość prezentowanej pracy jest tym bardziej znacząca, iż większość dorobku z tamtego okresu, nie zachowała się do naszych czasów, znane są jedynie ich tytuły, wymienione w katalogach wystaw.
Akwarela pt. "Na pastwisku" z lat 1911-1912, doskonale ilustruje moment przejściowy w rozwiązaniach twórczych artysty. Młodopolska w temacie, zdradza już pierwsze cechy formizmu: zgeometryzowane kształty podkreślone intensywną barwą oraz delikatny kontur, dzielący płaszczyzny na osobne pola.
Bibliografia: Anna Wierzbicka, "Andrzej Pronaszko znany scenograf i zapomniany malarz", BHS, R. LVI, 1994, Nr 1-2, s. 101, Anna Wierzbicka, "Andrzej Pronaszko znany scenograf i zapomniany malarz", BHS, R. LVI, 1994, Nr 1-2, s. 102.