Michał Gorstkin Wywiórski malarstwo studiował w l. 1883-87 w Akademii monachijskiej u K. Raupa i N. Gysisa oraz w pracowniach zaprzyjaźnionych z nim najsłynniejszych polskich "monachijczyków" J. Brandta i A. Wierusz-Kowalskiego. Po studiach mieszkał i działał w Wielkopolsce i Warszawie. W 1895 przeniósł się na dłuższy czas do Berlina. Wspólnie z Wojciechem Kossakiem w 1900 odbył podróż do Hiszpanii i Egiptu w celu przygotowania szkiców do planowanych panoram. Wziął udział w namalowaniu Berezyny (1895-96) i Bitwy pod piramidami (1901). Do projektowanej panoramy Somosierra zostały wykonane tylko szkice. W początkowym okresie twórczości w jego obrazach pojawiały się, zapewne pod wpływem Brandta, barwne sceny rodzajowe z targów wschodnich oraz jeźdźcy arabscy, tatarscy i czerkiescy. Uznanie i popularność przyniosły artyście przede wszystkim malowane z wielkim mistrzostwem pejzaże rodzinnego kraju, które chętnie kupowano do dworów i rezydencji.
Olej, płótno; 88,2 x 137,5 cm
Sygnowany l. d.: M. G. Wywiórski
Michał Gorstkin Wywiórski malarstwo studiował w l. 1883-87 w Akademii monachijskiej u K. Raupa i N. Gysisa oraz w pracowniach zaprzyjaźnionych z nim najsłynniejszych polskich "monachijczyków" J. Brandta i A. Wierusz-Kowalskiego. Po studiach mieszkał i działał w Wielkopolsce i Warszawie. W 1895 przeniósł się na dłuższy czas do Berlina. Wspólnie z Wojciechem Kossakiem w 1900 odbył podróż do Hiszpanii i Egiptu w celu przygotowania szkiców do planowanych panoram. Wziął udział w namalowaniu Berezyny (1895-96) i Bitwy pod piramidami (1901). Do projektowanej panoramy Somosierra zostały wykonane tylko szkice. W początkowym okresie twórczości w jego obrazach pojawiały się, zapewne pod wpływem Brandta, barwne sceny rodzajowe z targów wschodnich oraz jeźdźcy arabscy, tatarscy i czerkiescy. Uznanie i popularność przyniosły artyście przede wszystkim malowane z wielkim mistrzostwem pejzaże rodzinnego kraju, które chętnie kupowano do dworów i rezydencji.