Obraz opisany i reprodukowany w katalogu wystawy:
Artystka. Anna Bilińska (1854-1893),Muzeum Narodowe w Warszawie 26.06. - 10.10.2021, Warszawa 2021, s. 107, poz. kat. 9.


Dzięki zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawie „Artystka. Anna Bilińska-Bohdanowicz” szerzej zaprezentowano prace malarskie, rysunkowe pierwszej, polskiej profesjonalnej malarki, która odebrała podobne wykształcenie, co malarze z kręgu monachijczyków.

Uczęszczała również do jednej z najbardziej prestiżowych, paryskich szkół artystycznych - Académie Julian. Nim jednak, w 1882 roku artystka osiadła w Paryżu, ze Złotopola (ob. Ukraina) - gdzie lekcji rysunku udzielał jej Michał Elwiro Andriolli - przeniosła się wraz z rodziną do Warszawy. W stołecznym mieście uczęszczała do prywatnej szkoły rysunku Wojciecha Gersona, by w 1882 roku wyjechać w podróż do Monachium. W 1884 roku po raz pierwszy pokazano obrazy Anny Bilińskiej-Bohdanowicz na salonie paryskim, ale już niemal dziesięć lat wcześniej eksponowano jej prace w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Jej krótkie życie, pełne niezwykłych podróży, wspaniałych płócien, przenikliwych portretów, było naznaczone chorobą, ale równocześnie podporządkowane sztuce. Anna Bilińska-Bohdanowicz prowadziła zapiski - „Mémoria Album”, gdzie pierwszy wpis datowany jest na 1884 rok. Malarka stworzyła tam spis własnych dzieł oraz gromadziła niewielkie rysunki, reprodukcje i wycinki prasowe opatrzone datą i komentarzem.

Oferowane płótno „Łąka z pasącym się bydłem”, to swobodna, pogodna kompozycja pejzażowa, powstała jeszcze przed przyjazdem artystki do Warszawy. Niemal sielankowy pejzaż z łąką ujmuje wyjątkową kolorystyką. Według katalogu towarzyszącemu warszawskiej ekspozycji, ta niewielka kompozycja była prezentowana w 1879 roku na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W 1955 roku obraz ten został przyjęty w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie pod numerem: 191005.

„Wydaje się, że przyszła artystka już od wczesnej młodości była świadoma swoich celów. (…) W świat malarski wprowadził ją Wojciech Gerson. W jego warszawskiej pracowni, wśród innych uczennic, rozpoczęła w wieku 22 lat edukację, którą później kontynuowała w Paryżu. Decyzja o wyjeździe do Francji świadczy o ogromnych ambicjach i otwartości młodej artystki (mającej wszak możliwość studiowania pod kierunkiem Jana Matejki). Energiczna i wytrwała, obdarzona talentem i wyobraźnią, nie zeszła z obranej drogi, dopóki nie zrealizowała marzenia o zdobyciu profesjonalnego wykształcenia i zawodu”.

(cyt. za: Artystka. Anna Bilińska (1854-1893), Muzeum Narodowe w Warszawie 26.06. - 10.10.2021, Warszawa 2021, s. 15)

102
Anna BILIŃSKA-BOHDANOWICZ (1857-1893)

Na łące [Łąka z pasącym się bydłem]

olej, płótno; 26 x 33,5 cm;
opisany na odwrocie: Międzyrzec / praca siostry mej / Anny Bilińskiej / Jadwiga Bilińska,
pośrodku nr 34,
u dołu, z prawej nr 191005 M.N.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz opisany i reprodukowany w katalogu wystawy:
Artystka. Anna Bilińska (1854-1893),Muzeum Narodowe w Warszawie 26.06. - 10.10.2021, Warszawa 2021, s. 107, poz. kat. 9.


Dzięki zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawie „Artystka. Anna Bilińska-Bohdanowicz” szerzej zaprezentowano prace malarskie, rysunkowe pierwszej, polskiej profesjonalnej malarki, która odebrała podobne wykształcenie, co malarze z kręgu monachijczyków.

Uczęszczała również do jednej z najbardziej prestiżowych, paryskich szkół artystycznych - Académie Julian. Nim jednak, w 1882 roku artystka osiadła w Paryżu, ze Złotopola (ob. Ukraina) - gdzie lekcji rysunku udzielał jej Michał Elwiro Andriolli - przeniosła się wraz z rodziną do Warszawy. W stołecznym mieście uczęszczała do prywatnej szkoły rysunku Wojciecha Gersona, by w 1882 roku wyjechać w podróż do Monachium. W 1884 roku po raz pierwszy pokazano obrazy Anny Bilińskiej-Bohdanowicz na salonie paryskim, ale już niemal dziesięć lat wcześniej eksponowano jej prace w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Jej krótkie życie, pełne niezwykłych podróży, wspaniałych płócien, przenikliwych portretów, było naznaczone chorobą, ale równocześnie podporządkowane sztuce. Anna Bilińska-Bohdanowicz prowadziła zapiski - „Mémoria Album”, gdzie pierwszy wpis datowany jest na 1884 rok. Malarka stworzyła tam spis własnych dzieł oraz gromadziła niewielkie rysunki, reprodukcje i wycinki prasowe opatrzone datą i komentarzem.

Oferowane płótno „Łąka z pasącym się bydłem”, to swobodna, pogodna kompozycja pejzażowa, powstała jeszcze przed przyjazdem artystki do Warszawy. Niemal sielankowy pejzaż z łąką ujmuje wyjątkową kolorystyką. Według katalogu towarzyszącemu warszawskiej ekspozycji, ta niewielka kompozycja była prezentowana w 1879 roku na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W 1955 roku obraz ten został przyjęty w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie pod numerem: 191005.

„Wydaje się, że przyszła artystka już od wczesnej młodości była świadoma swoich celów. (…) W świat malarski wprowadził ją Wojciech Gerson. W jego warszawskiej pracowni, wśród innych uczennic, rozpoczęła w wieku 22 lat edukację, którą później kontynuowała w Paryżu. Decyzja o wyjeździe do Francji świadczy o ogromnych ambicjach i otwartości młodej artystki (mającej wszak możliwość studiowania pod kierunkiem Jana Matejki). Energiczna i wytrwała, obdarzona talentem i wyobraźnią, nie zeszła z obranej drogi, dopóki nie zrealizowała marzenia o zdobyciu profesjonalnego wykształcenia i zawodu”.

(cyt. za: Artystka. Anna Bilińska (1854-1893), Muzeum Narodowe w Warszawie 26.06. - 10.10.2021, Warszawa 2021, s. 15)