Matejko uważał Pawliszaka za jednego ze swoich najzdolniejszych uczniów. Tematyka wschodnia zainteresowała artystę już podczas studiów w Krakowie. Była obecna także podczas nauki w Monachium (w pracowni Józefa Brandta) oraz Paryżu (u Emile’a Auguste’a Carolusa Durana). Z Warszawy, w której osiadł po powrocie, wyjeżdżał na Wschód; zwiedził Algier, Tunis, Maroko, Albanię, Dalmację, Egipt, Irak, Iran i Turcję, a także Krym i Kaukaz. Odtąd tematyka orientalna na stałe zagościła w jego twórczości, zaś artysta jest dziś zaliczny do grona najwybitniejszych polskich orientalistów.
olej, płótno
57,8 x 38 cm
sygn. p.d. Wacław Pawliszak | 1891
na g. listwie krosna papierowa nalepka: L. KWAŚNIK | POZNAŃ | AL. MARCINKOWSKIEGO 19 | TEL. 31-27 | OPRAWA I SPRZEDAŻ OBRAZÓW | ROK ZAŁ. 1932
Matejko uważał Pawliszaka za jednego ze swoich najzdolniejszych uczniów. Tematyka wschodnia zainteresowała artystę już podczas studiów w Krakowie. Była obecna także podczas nauki w Monachium (w pracowni Józefa Brandta) oraz Paryżu (u Emile’a Auguste’a Carolusa Durana). Z Warszawy, w której osiadł po powrocie, wyjeżdżał na Wschód; zwiedził Algier, Tunis, Maroko, Albanię, Dalmację, Egipt, Irak, Iran i Turcję, a także Krym i Kaukaz. Odtąd tematyka orientalna na stałe zagościła w jego twórczości, zaś artysta jest dziś zaliczny do grona najwybitniejszych polskich orientalistów.