PROWENIENCJA:
– kolekcja prywatna, Polska
– zakup na aukcji w domu aukcyjnym Van Ham, Niemcy – kolekcja prywatna, Niemcy
– zakup w Galerii Żak-Branicka, Berlin OSTATNIE WYSTAWY:
– Tablice, Galeria Foksal, Warszawa 2021
– Parallels, ŻAK | BRANICKA, Berlin 2018
– Silent Utopia, BBK-Galerie, Oldenburg 2017
Sztukę Pawła Książka, chociaż składają się na nią prawie wyłącznie obrazy, mo- żna nazwać intermedialną, a samego malarza – interdyscyplinarnym. Świadczy o tym proces twórczy, w którym artysta wykorzystuje fotografię, filmy – zarówno profesjonalne, jak i amatorskie, muzykę, obiekty znalezione i rzeźby - modele, które niejednokrotnie wykonuje sam, zanim przystąpi do pracy nad samym obrazem. Efektami tego specyficznego systemu pracy są płótna, na których mieszają się wzorce kultury wysokiej i niskiej, dawnej i współczesnej, dobrze wszystkim znane motywy zaczerpnięte z malarstwa modernistycznego i odnalezionych przez artystę fotografii.
Operujące postmodernistycznymi strategiami malarstwo Książka pełne jest cytatów, odwołań, aluzji i zapożyczeń. Artysta strategie te wykorzystuje świa- domie i celowo, zderzając ze sobą w swoich cyklach malarskich wysoki modernizm z muzyką black metal, prace Valie Export czy Mariny Abramović ze znalezionymi w Internecie wybrykami nastolatków, a także ujęcia z filmów nie- mieckiego ekspresjonizmu z modernistyczną architekturą Europy Środkowej.
Malarstwo Książka jest jak palimpsest, nawarstwiony i rozwarstwiający się tekst. Jest rodzajem konceptualnego śledztwa i dochodzenia, z których wyłania się inna niż oficjalna wizja historii sztuki i jej związku z życiem. [Wojciech Szymański]
olej, płótno; 33 x 40 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: „N.N. 58” / 33 x 40 CM, 2009 / P. Książek; na odwrocie liczne nalepki wystawowe i aukcyjne
PROWENIENCJA:
– kolekcja prywatna, Polska
– zakup na aukcji w domu aukcyjnym Van Ham, Niemcy – kolekcja prywatna, Niemcy
– zakup w Galerii Żak-Branicka, Berlin OSTATNIE WYSTAWY:
– Tablice, Galeria Foksal, Warszawa 2021
– Parallels, ŻAK | BRANICKA, Berlin 2018
– Silent Utopia, BBK-Galerie, Oldenburg 2017
Sztukę Pawła Książka, chociaż składają się na nią prawie wyłącznie obrazy, mo- żna nazwać intermedialną, a samego malarza – interdyscyplinarnym. Świadczy o tym proces twórczy, w którym artysta wykorzystuje fotografię, filmy – zarówno profesjonalne, jak i amatorskie, muzykę, obiekty znalezione i rzeźby - modele, które niejednokrotnie wykonuje sam, zanim przystąpi do pracy nad samym obrazem. Efektami tego specyficznego systemu pracy są płótna, na których mieszają się wzorce kultury wysokiej i niskiej, dawnej i współczesnej, dobrze wszystkim znane motywy zaczerpnięte z malarstwa modernistycznego i odnalezionych przez artystę fotografii.
Operujące postmodernistycznymi strategiami malarstwo Książka pełne jest cytatów, odwołań, aluzji i zapożyczeń. Artysta strategie te wykorzystuje świa- domie i celowo, zderzając ze sobą w swoich cyklach malarskich wysoki modernizm z muzyką black metal, prace Valie Export czy Mariny Abramović ze znalezionymi w Internecie wybrykami nastolatków, a także ujęcia z filmów nie- mieckiego ekspresjonizmu z modernistyczną architekturą Europy Środkowej.
Malarstwo Książka jest jak palimpsest, nawarstwiony i rozwarstwiający się tekst. Jest rodzajem konceptualnego śledztwa i dochodzenia, z których wyłania się inna niż oficjalna wizja historii sztuki i jej związku z życiem. [Wojciech Szymański]