Opis obrazu: Na malarskiej drabince stoi młoda naga kobieta, mająca ciemno zielone skrzydła u ramion. Zwrócona przodem do widza, a tyłem do drabinki, opiera ręce o szczytowe szczeble i skręciwszy górną połowę ciała nieco ku lewej spogląda w dół na wizyjną, mglistą o niewyraźnych zarysach postać ludzką, obciętą niżej pasa dolną krawędzią obrazu. Scena na tle ciemnego wnętrza jakby jakiej kaplicy, której jaśniejszą, dolną część sklepienia widać przy górnym lewym narożniku obrazu.


W Krakowie, dnia 19 maja 1944 r.
Prof. dr. Feliks Kopera
dyrektor Muzeum Narodowego

Jacek Malczewski, malarz i rysownik, jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów w historii sztuki polskiej. Wychowanek Jana Matejki i kręgu krakowskiego, w latach 70tych studiował również w Paryżu. Był głównym przedstawicielem symbolizmu, a jego twórczość, inspirowana historiozoficznym malarstwem Matejki, zapoczątkowała odrodzenie ducha romantycznych tradycji w sztuce. Malarstwo Malczewskiego było silnie zakorzenione w polskości, jej tradycjach, pejzażach i folklorze. Od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.

10
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Muza na drabinie, 1918

olej, deska; 100x60,5 cm
sygn. p.d.: 1918 / J.Malczewski
na odwrocie pisane na maszynie orzeczenie autentyczności wystawione w 1944 roku przez dyr. Muzeum Narodowego w Krakowie prof. dr Feliksa Kopera oraz cztery odręczne podpisy prof. Kopera na każdym z rogów certyfikatu:
S. 18.V.44.
Przedmiot orzeczenia: Obraz farbami olejnymi na dykcie. Wymiary: wys.100 cm, szer. 60.5 cm. - Przedstawia nagą skrzydlatą kobietę na drabince. Dołem na prawo czytamy: "1918 J. Malczewski".


Estymacja: 420 000 - 460 000 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Opis obrazu: Na malarskiej drabince stoi młoda naga kobieta, mająca ciemno zielone skrzydła u ramion. Zwrócona przodem do widza, a tyłem do drabinki, opiera ręce o szczytowe szczeble i skręciwszy górną połowę ciała nieco ku lewej spogląda w dół na wizyjną, mglistą o niewyraźnych zarysach postać ludzką, obciętą niżej pasa dolną krawędzią obrazu. Scena na tle ciemnego wnętrza jakby jakiej kaplicy, której jaśniejszą, dolną część sklepienia widać przy górnym lewym narożniku obrazu.


W Krakowie, dnia 19 maja 1944 r.
Prof. dr. Feliks Kopera
dyrektor Muzeum Narodowego

Jacek Malczewski, malarz i rysownik, jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów w historii sztuki polskiej. Wychowanek Jana Matejki i kręgu krakowskiego, w latach 70tych studiował również w Paryżu. Był głównym przedstawicielem symbolizmu, a jego twórczość, inspirowana historiozoficznym malarstwem Matejki, zapoczątkowała odrodzenie ducha romantycznych tradycji w sztuce. Malarstwo Malczewskiego było silnie zakorzenione w polskości, jej tradycjach, pejzażach i folklorze. Od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.