Edward Dwurnik
Prezentowany obraz należy do serii rozrachunkowej ze stanem wojennym. "Oglądamy na nim pododdział żołnierzy różnych formacji (jest tu i czołgista i komandos w czerwonym berecie), ludzi nie mniej upiornych niż ich głównodowodzący.
Uwidoczniony w tytule minusowy poziom słupka rtęci to temperatura jaka w pierwszych tygodniach stanu wojennego panowała w większej części Polski. Zwróćmy uwagę na miniaturowe pieski pojawiające się na "politycznych" i innych obrazach z lat osiemdziesiątych. O ich symboliczne znaczenie pytamy samego artystę; z punktu widzenia odbiorcy stanowią zabawny, trochę bajkowy kontrapunkt dla ponurych lub groźnych sytuacji. Zwierzątka przybysze z innego, może trochę bardziej ludzkiego świata"
T. Cegielski, Edward Dwurnik, Sportowcy, Warszawa 2011, s. 27.

38
Edward DWURNIK (1943 Radzymin - 2018 Warszawa)

Mróz minus piętnaście, 22-29 VII 1982

olej/płótno, 151 x 156 cm
sygnowany p.d.: E. Dwurnik, 82, l.d.: Cykl XV "Sportowcy", poz. 40, nr 777
na odwrocie sygnowany, datowany i opisany: E. Dwurnik, NR: XV | 150 | 777

POCHODZENIE:
- własność artysty

WYSTAWIANY:
- Edward Dwurnik, Malarstwo. Próba retrospektywy, Zachęta, Warszawa, 08.09-07.10.2001
- Lublin, Galeria Biała, 2014

LITERATURA:
- Edward Dwurnik, Sportowcy, 1972-1992, Warszawa 2011, poz. 150, s. 274
- Dwurnik, Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Warszawa, Zachęta 2001,
wydane jako dodatek do katalogu Edward Dwurnik, Malarstwo.
Próba retrospektywy ( 08.09-07.10.2001 ) cykl XV, poz.150, nr 777

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Edward Dwurnik
Prezentowany obraz należy do serii rozrachunkowej ze stanem wojennym. "Oglądamy na nim pododdział żołnierzy różnych formacji (jest tu i czołgista i komandos w czerwonym berecie), ludzi nie mniej upiornych niż ich głównodowodzący.
Uwidoczniony w tytule minusowy poziom słupka rtęci to temperatura jaka w pierwszych tygodniach stanu wojennego panowała w większej części Polski. Zwróćmy uwagę na miniaturowe pieski pojawiające się na "politycznych" i innych obrazach z lat osiemdziesiątych. O ich symboliczne znaczenie pytamy samego artystę; z punktu widzenia odbiorcy stanowią zabawny, trochę bajkowy kontrapunkt dla ponurych lub groźnych sytuacji. Zwierzątka przybysze z innego, może trochę bardziej ludzkiego świata"
T. Cegielski, Edward Dwurnik, Sportowcy, Warszawa 2011, s. 27.