Pochodzenie: zakupiony w 1957 r. w P.P.W. Desa w Bydgoszczy (zachowane trzy rachunki - zakup ratalny)

Ekspertyza: Irena Bal

Pejzaże morskie należą do rzadkości w sztuce polskiej XIX wieku i pocz. XX w. Wyobrażanie wody z jej ruchliwością, zmiennością barwy, migotliwymi refleksami jest arcytrudnym zadaniem malarskim. Wyczółkowski, uwielbiający wyzwania, mierzył się z tymi problemami wielokrotnie malując rozlewiska na Ukrainie, jeziora tatrzańskie, widoki Wisły i rwące potoki. Choć był w Połądze już w 1898 roku, pejzaże Bałtyku namalował dopiero w czasie pobytu w tym kurorcie dziesięć lat później. Za pierwszym razem interesowały go tylko sosny – rosnące na wydmach i w parku otaczającym pałac Tyszkiewiczów. W obrazach tworzonych w 1908 roku podjął zagadnienia malarskie, dotyczące zależności wyglądu morza od stanu aury. W Muzeum Narodowym w Krakowie znajdują się dwa inne obrazy z 1908 r. pejzaże z Połągi z widokami morza przez korony sosen (Wietrzny dzień, Nr inw.: MNK II-b-770; Morze z Połągi V, Nr inw.: MNK II-b-774 ). Na krakowskich dzień jest słoneczny, ale wietrzy. Na oferowanym zaś niebo zachmurzone, a morze spokojne.

001
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

MOTYW Z POŁĄGI, 1908

Olej, tektura; 41 x 50,5 cm
Sygnowany p.d.: LWyczól(...) 1908 (słabo czytelne)
Na odwrocie dwie papierowe nalepki:
1. Maszynopis: Drugostronny obraz olejny "Motyw z Połągi" malowany 1908 r. jest dziełem Leona Wyczółkowskiego. / Bydgoszcz, 1 marca 1965 / Aurelia Nowicka (odręczny podpis) / Aurelia Borucka-Nowicka / Kustosz Działu Sztuki Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy; pieczęcie okrągła z orłem i podłużna: Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
2. piórem: Wyczółkowski L. / Od St. J (...)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodzenie: zakupiony w 1957 r. w P.P.W. Desa w Bydgoszczy (zachowane trzy rachunki - zakup ratalny)

Ekspertyza: Irena Bal

Pejzaże morskie należą do rzadkości w sztuce polskiej XIX wieku i pocz. XX w. Wyobrażanie wody z jej ruchliwością, zmiennością barwy, migotliwymi refleksami jest arcytrudnym zadaniem malarskim. Wyczółkowski, uwielbiający wyzwania, mierzył się z tymi problemami wielokrotnie malując rozlewiska na Ukrainie, jeziora tatrzańskie, widoki Wisły i rwące potoki. Choć był w Połądze już w 1898 roku, pejzaże Bałtyku namalował dopiero w czasie pobytu w tym kurorcie dziesięć lat później. Za pierwszym razem interesowały go tylko sosny – rosnące na wydmach i w parku otaczającym pałac Tyszkiewiczów. W obrazach tworzonych w 1908 roku podjął zagadnienia malarskie, dotyczące zależności wyglądu morza od stanu aury. W Muzeum Narodowym w Krakowie znajdują się dwa inne obrazy z 1908 r. pejzaże z Połągi z widokami morza przez korony sosen (Wietrzny dzień, Nr inw.: MNK II-b-770; Morze z Połągi V, Nr inw.: MNK II-b-774 ). Na krakowskich dzień jest słoneczny, ale wietrzy. Na oferowanym zaś niebo zachmurzone, a morze spokojne.