Niezwykle oszczędny w formie, japoński w kompozycji, ekspresyjny w wyrazie obraz przywołuje liczne, znane prace Wyspiańskiego, gdzie jako główny motyw pojawia się fragment drzewa, krzewu, pozbawione liści konary. Ich łagodny, naturalny zarys przemawia jednocześnie ukrytą ekspresją - targa myśli, wyobraźnię. Takież są drzewa w szpalerach alei wiodącej na Kopiec Kościuszki, w pastelowych Plantach o świcie i Plantach w nocy, w olejnym Widoku na Wawel, w pastelach Krajobraz z Rudawą, Wisła pod Krakowem czy wreszcie w najbliższej prezentowanej kompozycji pracy pastelowej Widok na Skałkę. W tej ostatniej z wymienionych podobnie na pierwszym planie zarysowuje się ciemna gałąź krzewu, w dali majaczy świątynia paulinów. W Motywie wiosennym Wyspiański wypowiedział się jeszcze bardziej oszczędnie, czym wzmógł ekspresję obrazu. Piękne w zarysie i groźne w wymowie "ramię" oddał na tle wirującego nurtu wody. Oszczędna kolorystyka sprowadzona do błękitów, granatów, różów współgra z jasną tonacją brązowego papieru.
Obraz powstał około 1895 roku.

7
Stanisław WYSPIAŃSKI (1869 Kraków - 1907 Kraków)

MOTYW WIOSENNY

pastel, papier jasnobrązowy, 40 x 57 cm;
sygnowany u dołu z lewej: SWyspiański ... [data nieczytelna]
Por.: Stanisław Wyspiański. Dzieła malarskie, [wstęp: St. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, indeks: St. Świerz], Bydgoszcz 1925, s. 42; H. Blum, Stanisław Wyspiański, Warszawa 1969;

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Niezwykle oszczędny w formie, japoński w kompozycji, ekspresyjny w wyrazie obraz przywołuje liczne, znane prace Wyspiańskiego, gdzie jako główny motyw pojawia się fragment drzewa, krzewu, pozbawione liści konary. Ich łagodny, naturalny zarys przemawia jednocześnie ukrytą ekspresją - targa myśli, wyobraźnię. Takież są drzewa w szpalerach alei wiodącej na Kopiec Kościuszki, w pastelowych Plantach o świcie i Plantach w nocy, w olejnym Widoku na Wawel, w pastelach Krajobraz z Rudawą, Wisła pod Krakowem czy wreszcie w najbliższej prezentowanej kompozycji pracy pastelowej Widok na Skałkę. W tej ostatniej z wymienionych podobnie na pierwszym planie zarysowuje się ciemna gałąź krzewu, w dali majaczy świątynia paulinów. W Motywie wiosennym Wyspiański wypowiedział się jeszcze bardziej oszczędnie, czym wzmógł ekspresję obrazu. Piękne w zarysie i groźne w wymowie "ramię" oddał na tle wirującego nurtu wody. Oszczędna kolorystyka sprowadzona do błękitów, granatów, różów współgra z jasną tonacją brązowego papieru.
Obraz powstał około 1895 roku.