Lwowski akwarelista i rysownik. Jako wolny słuchacz studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych; swe artystyczne umiejętności doskonalił w Paryżu w latach 1908-1909, a następnie w Monachium, skąd przyjechał do Lwowa. Paryż odwiedził ponownie ok. 1912 r. Dominującym w jego twórczości tematem był pejzaż miejski, głównie paryski i lwowski; istotne miejsce w historii grafiki młodopolskiej zajmuje litograficzna teka Dobrowolskiego "Lwów" (1914-15). Widoki zabytków architektury, zmonumentalizowanych kościołów, kamienicznych fasad, zatopionych w wieczornym mroku placów i nadrzecznych bulwarów artysta wykonywał akwarelą i gwaszem, bądź tuszem. W latach 1911-14 skoncentrował się na technice pastelu. Oferowane dzieło pochodzi z okresu drugiego pobytu Dobrowolskiego w paryskiej metropolii. Nostalgiczny nastrój ewokuje tu zawężona do błękitów i różów gama barwna, zwieńczona na odległych planach - wzorem malarstwa impresjonistycznego - tonami jasnego fioletu. Motyw mostu, często występujący zarówno w obrazach francuskich impresjonistów jak i polskich twórców, A. Gierymskiego, J. Stanisławskiego, J. Pankiewicza i J. Rubczaka, zaczerpnięty został z modnych na przełomie wieków japońskich drzeworytów. W obrazie Dobrowolskiego masywna konstrukcja mostu przecina kadr kompozycji po diagonali; statycznym, monumentalnym filarom przeciwstawiona jest przejrzystość i migotliwość tafli rzeki, a także szkicowość przejeżdżających po moście dorożek i zacumowanych w oddali barek. Oferowana praca repr. jest w katalogu aukcyjnym Polswiss Art (7.12.1997, poz. 40). Dobrym materiałem porównawczym są przechowywane w kolekcji Lwowskiej Galerii Obrazów pastele "Kościół św. Seweryna w Paryżu" (ok. 1911) i "Paryż zimą. Nadbrzeże Sekwany" (1912).
pastel, tektura, 66 x 97,5
sygn. l. d.: Odo Dobrowolski.
Lwowski akwarelista i rysownik. Jako wolny słuchacz studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych; swe artystyczne umiejętności doskonalił w Paryżu w latach 1908-1909, a następnie w Monachium, skąd przyjechał do Lwowa. Paryż odwiedził ponownie ok. 1912 r. Dominującym w jego twórczości tematem był pejzaż miejski, głównie paryski i lwowski; istotne miejsce w historii grafiki młodopolskiej zajmuje litograficzna teka Dobrowolskiego "Lwów" (1914-15). Widoki zabytków architektury, zmonumentalizowanych kościołów, kamienicznych fasad, zatopionych w wieczornym mroku placów i nadrzecznych bulwarów artysta wykonywał akwarelą i gwaszem, bądź tuszem. W latach 1911-14 skoncentrował się na technice pastelu. Oferowane dzieło pochodzi z okresu drugiego pobytu Dobrowolskiego w paryskiej metropolii. Nostalgiczny nastrój ewokuje tu zawężona do błękitów i różów gama barwna, zwieńczona na odległych planach - wzorem malarstwa impresjonistycznego - tonami jasnego fioletu. Motyw mostu, często występujący zarówno w obrazach francuskich impresjonistów jak i polskich twórców, A. Gierymskiego, J. Stanisławskiego, J. Pankiewicza i J. Rubczaka, zaczerpnięty został z modnych na przełomie wieków japońskich drzeworytów. W obrazie Dobrowolskiego masywna konstrukcja mostu przecina kadr kompozycji po diagonali; statycznym, monumentalnym filarom przeciwstawiona jest przejrzystość i migotliwość tafli rzeki, a także szkicowość przejeżdżających po moście dorożek i zacumowanych w oddali barek. Oferowana praca repr. jest w katalogu aukcyjnym Polswiss Art (7.12.1997, poz. 40). Dobrym materiałem porównawczym są przechowywane w kolekcji Lwowskiej Galerii Obrazów pastele "Kościół św. Seweryna w Paryżu" (ok. 1911) i "Paryż zimą. Nadbrzeże Sekwany" (1912).