Tylko przypadek sprawił, że Kazimierz Stabrowski kojarzony jest dziś przede wszystkim jako twórca secesyjnych, psychologizujących portretów (słynna seria prac ilustrujących kostiumowy bal na krakowskiej ASP z 1908 roku). Dominującym tematem w twórczości artysty były bowiem nie portrety, ale pejzaże, i to je artysta wystawiał najczęściej w Warszawie, Moskwie i Petersburgu. Programowe dzieło Stabrowskiego, "Pochód burzy", zostało niestety zniszczone w 1915 roku podczas rewolucji w Ałupce, zmieniając diametralnie późniejszą recepcję jego sztuki. Kompozycja "Morski brzeg" jest charakterystycznym przykładem dojrzałego stylu artysty, który ukształtował się wbrew edukacji, jaką odebrał w Rosji.

Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (od 1887 roku). W 1894 roku otrzymał wielki złoty medal i tytuł "kłassnyj chudożnik" I stopnia. W 1897 roku wyjechał do Paryża, gdzie przez kilka miesięcy uczył się w Académie Julian. W 1902 roku został członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Został pierwszym dyrektorem otwartej w 1904 roku Szkoły Sztuk Pięknych (o której otwarcie wiele lat się starał). Zorganizował dwie wielkie wystawy indywidualne w Petersburgu (1915) i Moskwie (1916). We wczesnym okresie twórczości malował przede wszystkim portrety oraz pejzaże. Później zajął się obrazami symbolicznymi o charakterze fantastyczno - mistycznym.

53
Kazimierz STABROWSKI (1869-1929)

Morski brzeg

olej/płótno, 76 x 101 cm
sygnowany l.d.: `K.Stabrowski`
na odwroicu nieczytelny napis czerwonym atramentem

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tylko przypadek sprawił, że Kazimierz Stabrowski kojarzony jest dziś przede wszystkim jako twórca secesyjnych, psychologizujących portretów (słynna seria prac ilustrujących kostiumowy bal na krakowskiej ASP z 1908 roku). Dominującym tematem w twórczości artysty były bowiem nie portrety, ale pejzaże, i to je artysta wystawiał najczęściej w Warszawie, Moskwie i Petersburgu. Programowe dzieło Stabrowskiego, "Pochód burzy", zostało niestety zniszczone w 1915 roku podczas rewolucji w Ałupce, zmieniając diametralnie późniejszą recepcję jego sztuki. Kompozycja "Morski brzeg" jest charakterystycznym przykładem dojrzałego stylu artysty, który ukształtował się wbrew edukacji, jaką odebrał w Rosji.

Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (od 1887 roku). W 1894 roku otrzymał wielki złoty medal i tytuł "kłassnyj chudożnik" I stopnia. W 1897 roku wyjechał do Paryża, gdzie przez kilka miesięcy uczył się w Académie Julian. W 1902 roku został członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Został pierwszym dyrektorem otwartej w 1904 roku Szkoły Sztuk Pięknych (o której otwarcie wiele lat się starał). Zorganizował dwie wielkie wystawy indywidualne w Petersburgu (1915) i Moskwie (1916). We wczesnym okresie twórczości malował przede wszystkim portrety oraz pejzaże. Później zajął się obrazami symbolicznymi o charakterze fantastyczno - mistycznym.