W twórczości Zbigniewa Rogalskiego zagadnienie percepcji i indywidualnego postrzegania zajmuje miejsce szczególne. Artystę interesuje sposób, w jaki zmienia się obiekt postrzegania, w zależności od różnego rodzaju obserwacji, a w szczególności procesy rozszczepiania i odbić. Fascynują go efekty wizualne i świetlne, w które wkomponowuje pojedyncze napisy. Motyw osobistej percepcji, przestrzeni i odbicia pojawia się także w pracy przygotowanej przez Rogalskiego na tegoroczną aukcję. W błyszczącej tafli czarnego marmuru Nero Marquina artysta odnajduje piękno kosmosu, przestrzeni z jednej strony ponadczasowej, a jednocześnie uchwyconej w sposób materialny, w konkretnym momencie, jakby przez teleskop. Linia cięcia staje się metaforą światła księżycowego, którego część, już nieobecna, zgasła.

Zbigniew Rogalski (ur. 1974) jest malarzem, a właściwie reżyserem obrazów, który ze swobodą porusza się zarówno w malarstwie, jak i fotografii, mieszając i wykorzystując doświadczenia obu dyscyplin. Refleksy, powidoki, kadry z filmów i fotografie nakładają się w jego twórczości na obraz rzeczywisty niczym w specjalnie skonstruowanej maszynie optycznej, zatrzymują na powierzchni płótna emocje i sensy, ulotne niczym rysunek na zaparowanej szybie. Wiele prac Zbigniewa Rogalskiego nawiązuje do klasycznych kategorii i gatunków malarskich, takich jak portret czy pejzaż. Jednocześnie splatanie różnych klisz i konwencji przedstawień prowadzi u Rogalskiego do zaskakująco esencjonalnych malarskich rozstrzygnięć, które sprawiają, że tradycja malarstwa jako medium znowu wydaje się ciekawa.

13
Zbigniew ROGALSKI (1974, Dąrowa Białostocka)

„Moonlight”, 2020

marmur Nero Marquina, (cięcie wodą, ryflowanie ręczne), 70 x 60 x 2 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W twórczości Zbigniewa Rogalskiego zagadnienie percepcji i indywidualnego postrzegania zajmuje miejsce szczególne. Artystę interesuje sposób, w jaki zmienia się obiekt postrzegania, w zależności od różnego rodzaju obserwacji, a w szczególności procesy rozszczepiania i odbić. Fascynują go efekty wizualne i świetlne, w które wkomponowuje pojedyncze napisy. Motyw osobistej percepcji, przestrzeni i odbicia pojawia się także w pracy przygotowanej przez Rogalskiego na tegoroczną aukcję. W błyszczącej tafli czarnego marmuru Nero Marquina artysta odnajduje piękno kosmosu, przestrzeni z jednej strony ponadczasowej, a jednocześnie uchwyconej w sposób materialny, w konkretnym momencie, jakby przez teleskop. Linia cięcia staje się metaforą światła księżycowego, którego część, już nieobecna, zgasła.

Zbigniew Rogalski (ur. 1974) jest malarzem, a właściwie reżyserem obrazów, który ze swobodą porusza się zarówno w malarstwie, jak i fotografii, mieszając i wykorzystując doświadczenia obu dyscyplin. Refleksy, powidoki, kadry z filmów i fotografie nakładają się w jego twórczości na obraz rzeczywisty niczym w specjalnie skonstruowanej maszynie optycznej, zatrzymują na powierzchni płótna emocje i sensy, ulotne niczym rysunek na zaparowanej szybie. Wiele prac Zbigniewa Rogalskiego nawiązuje do klasycznych kategorii i gatunków malarskich, takich jak portret czy pejzaż. Jednocześnie splatanie różnych klisz i konwencji przedstawień prowadzi u Rogalskiego do zaskakująco esencjonalnych malarskich rozstrzygnięć, które sprawiają, że tradycja malarstwa jako medium znowu wydaje się ciekawa.