Pochodzenie: krąg Rodziny artysty.
Szymon Mohort był postacią historyczną, niestety niewiele o nim wiadomo. Sędziwy żołnierz, który całe życie żył skromnie i wzorowo pełnił swoją służbę, zginął śmiercią bohatera w roku 1792 na bruszkowieckiej grobli, osłaniając odwrót brygady gen. Michała Wielhorskiego. Mohort stał się dla Wincentego Pola inspiracją dla stworzenia wzoru chrześcijańskiego rycerza-patrioty. Jego wydany w roku 1855 Mohort. Rapsod rycerski, zyskał sobie ogromną popularność, porównywalną nawet z Panem Tadeuszem. Przyćmiła ją dopiero Sienkiewiczowska Trylogia.
O okolicznościach powstania oferowanego dzieła dowiadujemy się z opracowania Jana K. Ostrowskiego: Pola czytywał i Michałowski, a pod koniec jego życia wywiązała się między nimi nawet pewna zażyłość. Wśród nadzwyczaj rzadkich prac Michałowskiego, inspirowanych bezpośrednio przez literaturę, znajduje się kilka ilustracji do poematu Mohort, który Pol odczytał mu z rękopisu, jeszcze przed wydaniem książki (Jan K. Ostrowski, Piotr Michałowski..., s. 124).
Prezentowany szkic jest jedną z prac, jakie powstały w wyniku bliskiej znajomości dwóch słynnych romantyków – poety i malarza. Dwa inne dzieła z tego cyklu – szkic ołówkowy oraz akwarela (zakupiona od Wincentego Pola), były eksponowane na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Bibliografia:
– Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. kat. 303, 304;
– Jan K. Ostrowski, Piotr Michałowski, KAW, Warszawa, 1985, s. 124, il. 109.
ołówek, papier
21,2 x 18 cm w świetle passe-partout
Pochodzenie: krąg Rodziny artysty.
Szymon Mohort był postacią historyczną, niestety niewiele o nim wiadomo. Sędziwy żołnierz, który całe życie żył skromnie i wzorowo pełnił swoją służbę, zginął śmiercią bohatera w roku 1792 na bruszkowieckiej grobli, osłaniając odwrót brygady gen. Michała Wielhorskiego. Mohort stał się dla Wincentego Pola inspiracją dla stworzenia wzoru chrześcijańskiego rycerza-patrioty. Jego wydany w roku 1855 Mohort. Rapsod rycerski, zyskał sobie ogromną popularność, porównywalną nawet z Panem Tadeuszem. Przyćmiła ją dopiero Sienkiewiczowska Trylogia.
O okolicznościach powstania oferowanego dzieła dowiadujemy się z opracowania Jana K. Ostrowskiego: Pola czytywał i Michałowski, a pod koniec jego życia wywiązała się między nimi nawet pewna zażyłość. Wśród nadzwyczaj rzadkich prac Michałowskiego, inspirowanych bezpośrednio przez literaturę, znajduje się kilka ilustracji do poematu Mohort, który Pol odczytał mu z rękopisu, jeszcze przed wydaniem książki (Jan K. Ostrowski, Piotr Michałowski..., s. 124).
Prezentowany szkic jest jedną z prac, jakie powstały w wyniku bliskiej znajomości dwóch słynnych romantyków – poety i malarza. Dwa inne dzieła z tego cyklu – szkic ołówkowy oraz akwarela (zakupiona od Wincentego Pola), były eksponowane na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Bibliografia:
– Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. kat. 303, 304;
– Jan K. Ostrowski, Piotr Michałowski, KAW, Warszawa, 1985, s. 124, il. 109.