Prezentowany obraz przedstawia zapewne scenę bar micwy. Uroczystość ta związana jest z religijną inicjacją chłopca żydowskiego, który w wieku trzynastu lat ma stać się bar micwa - "synem przykazania", czyli dorosłym i odpowiedzialnym za swoje czyny wyznawcą. W pierwszy szabat przypadający po trzynastych urodzinach, chłopiec po raz pierwszy publicznie odczytywał w synagodze fragment Tory i wygłaszał doń własny komentarz. Od tego momentu stawał się dorosłym wobec prawa religijnego i podczas modlitwy miał prawo okrywać swe ramiona białą chustą modlitewną (tallitem) oraz zakładać filakteria (niewielkie skórzane pudełeczka z czterema fragmentami Tory, przywiązywane na lewym ramieniu i czole).
Fryderyk Kleinman - malarz, rysownik i karykaturzysta. Zajmował się także scenografią i projektowaniem kostiumów teatralnych. Malarstwa uczył się w Krakowie, Wiedniu i Paryżu. Po studiach zamieszkał we Lwowie. Współpracował z pismami "Szczutek", "Sygnały" i "Chwila", w których zamieszczał karykatury. Wraz z Kazimierzem Sichulskim wykonał też karykatury znanych osobistości lwowskich, którego zdobiły wnętrze lwowskiej restauracji Atlasa. W ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej poświęcił się przede wszystkim pracy scenografa, projektanta kostiumów i kukiełek dla teatrów lwowskich: satyrycznego Semafor, Teatru Żydowskiego oraz warszawskich: Azazel i teatrzyku Ararat. Tematem jego prac malarskich były przeważnie sceny rodzajowe, często z życia Żydów, portrety, pejzaże i martwe natury. Malował zarówno w konwencji realistycznej, jak i kompozycje pozostające pod wpływem niemieckiego ekspresjonizmu. W swoich pracach posługiwał się techniką olejną, akwarelą i gwaszem.
Olej, tektura;
34 x 26,5 cm
Sygnowany p. d.: Fryderyk Kleinman
Prezentowany obraz przedstawia zapewne scenę bar micwy. Uroczystość ta związana jest z religijną inicjacją chłopca żydowskiego, który w wieku trzynastu lat ma stać się bar micwa - "synem przykazania", czyli dorosłym i odpowiedzialnym za swoje czyny wyznawcą. W pierwszy szabat przypadający po trzynastych urodzinach, chłopiec po raz pierwszy publicznie odczytywał w synagodze fragment Tory i wygłaszał doń własny komentarz. Od tego momentu stawał się dorosłym wobec prawa religijnego i podczas modlitwy miał prawo okrywać swe ramiona białą chustą modlitewną (tallitem) oraz zakładać filakteria (niewielkie skórzane pudełeczka z czterema fragmentami Tory, przywiązywane na lewym ramieniu i czole).
Fryderyk Kleinman - malarz, rysownik i karykaturzysta. Zajmował się także scenografią i projektowaniem kostiumów teatralnych. Malarstwa uczył się w Krakowie, Wiedniu i Paryżu. Po studiach zamieszkał we Lwowie. Współpracował z pismami "Szczutek", "Sygnały" i "Chwila", w których zamieszczał karykatury. Wraz z Kazimierzem Sichulskim wykonał też karykatury znanych osobistości lwowskich, którego zdobiły wnętrze lwowskiej restauracji Atlasa. W ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej poświęcił się przede wszystkim pracy scenografa, projektanta kostiumów i kukiełek dla teatrów lwowskich: satyrycznego Semafor, Teatru Żydowskiego oraz warszawskich: Azazel i teatrzyku Ararat. Tematem jego prac malarskich były przeważnie sceny rodzajowe, często z życia Żydów, portrety, pejzaże i martwe natury. Malował zarówno w konwencji realistycznej, jak i kompozycje pozostające pod wpływem niemieckiego ekspresjonizmu. W swoich pracach posługiwał się techniką olejną, akwarelą i gwaszem.