Artysta był związany ze środowiskiem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, na której studiował w latach 1928-1934. W czasie studiów związał się z kręgiem tzw. pierwszej "Grupy Krakowskiej", działającej w latach 1933-1937, Do grupy, oprócz Stawińskiego, należeli m.in. Sasza Blonder, Maria Jarema, Leopold Lewicki, Adam Marczyński, Stanisław Osostowicz, Jonasz Stern, Henryk Wiciński, Aleksander Winnicki-Radziewicz; wszyscy w momencie powołania grupy byli studentami krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Niektórzy z nich byli zawieszeni z powodu przekonań lewicowych i udziału w protestach przeciw władzom, w toku których grupa rozpadła się. Lata II wojny światowej artysta spędził w Krzemieńcu, po wojnie osiadł w Bytomiu. Brał udział w wystawach grupy, które odbyły się we Lwowie (1933), Krzemieńcu (1934) Krakowie (1935), po wojnie m.in. na "Wystawie malarstwa w XV-lecie PRL" (1961, Muzeum Narodowe, Warszawa). W jego obrazach uwaga skupiona jest na kolorze, do głosu dochodzi też czasem skłonność ku surrealizmowi.
Utrzymana w szarawych tonacjach scena w wnętrzu pracowni artysty. Po prawej na stołku siedzi naga modelka o wydatnych kształtach, po lewej stronie postać artysty.

144
Bolesław STAWIŃSKI (1908 - 1983)

MODELKA W PRACOWNI

Akwarela, papier; 20,5 x 16 cm
Sygnowany p. d.: B. Stawiński

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artysta był związany ze środowiskiem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, na której studiował w latach 1928-1934. W czasie studiów związał się z kręgiem tzw. pierwszej "Grupy Krakowskiej", działającej w latach 1933-1937, Do grupy, oprócz Stawińskiego, należeli m.in. Sasza Blonder, Maria Jarema, Leopold Lewicki, Adam Marczyński, Stanisław Osostowicz, Jonasz Stern, Henryk Wiciński, Aleksander Winnicki-Radziewicz; wszyscy w momencie powołania grupy byli studentami krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Niektórzy z nich byli zawieszeni z powodu przekonań lewicowych i udziału w protestach przeciw władzom, w toku których grupa rozpadła się. Lata II wojny światowej artysta spędził w Krzemieńcu, po wojnie osiadł w Bytomiu. Brał udział w wystawach grupy, które odbyły się we Lwowie (1933), Krzemieńcu (1934) Krakowie (1935), po wojnie m.in. na "Wystawie malarstwa w XV-lecie PRL" (1961, Muzeum Narodowe, Warszawa). W jego obrazach uwaga skupiona jest na kolorze, do głosu dochodzi też czasem skłonność ku surrealizmowi.
Utrzymana w szarawych tonacjach scena w wnętrzu pracowni artysty. Po prawej na stołku siedzi naga modelka o wydatnych kształtach, po lewej stronie postać artysty.