Szczególną obfitość przedstawień pracowni, które powstały w przerwach między opracowywaniem większych kompozycji maluje Weiss w latach 1920-1935. Są to przede wszystkim szkice akwarelowe, lub rysunki tuszem, których kolorystyka zaznaczona jest kilkoma barwnymi plamami. Przedstawiają niezmiennie ujęty z bliska wycinek pracowni, stosy blejtramów, sztalugi, lustra, rzeźby. Ów malowniczy nieporządek, jak określał go Weiss, nie ma elementów znaczeniowo ważniejszych, wszystkie nagromadzone elementy to tylko materialne tworzywo sztuki. W latach dwudziestych w obrazach coraz częściej pojawiają się marmurowe rzeźby, gipsowe biusty". (Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss - "Kryzys", "Biuletyn Historii Sztuki", R LVIII, nr 1-2, s. 57).
Linie ustawionych na podłodze krosien prowadzą wzrok widza ku stającej w centralnej części kompozycji postaci modelki. Po jej prawej stronie widoczna jest rzeźba, jaką jest półakt kobiecy. Figura ta jest widoczna na znajdującej się w zbiorach rodziny artysty fotografii, datowanej na rok 1918 (Renata Weiss, Wojciech Weiss. Twórczość graficzna, Nautilus, Kraków 2006, s. 11). Jest to jeden z nielicznych, wykonanych przez Weissa aktów rzeźbiarskich.

71
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

MODELKA W PRACOWI, 1920-1935

Kredka, ołówek, papier; 47 x 30 cm
Sygnowany p. d.: WWeiss
Na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu Wojciecha Weissa i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA • DOM ARTYSTY
Pod pieczęcią numer: 004891

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Szczególną obfitość przedstawień pracowni, które powstały w przerwach między opracowywaniem większych kompozycji maluje Weiss w latach 1920-1935. Są to przede wszystkim szkice akwarelowe, lub rysunki tuszem, których kolorystyka zaznaczona jest kilkoma barwnymi plamami. Przedstawiają niezmiennie ujęty z bliska wycinek pracowni, stosy blejtramów, sztalugi, lustra, rzeźby. Ów malowniczy nieporządek, jak określał go Weiss, nie ma elementów znaczeniowo ważniejszych, wszystkie nagromadzone elementy to tylko materialne tworzywo sztuki. W latach dwudziestych w obrazach coraz częściej pojawiają się marmurowe rzeźby, gipsowe biusty". (Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss - "Kryzys", "Biuletyn Historii Sztuki", R LVIII, nr 1-2, s. 57).
Linie ustawionych na podłodze krosien prowadzą wzrok widza ku stającej w centralnej części kompozycji postaci modelki. Po jej prawej stronie widoczna jest rzeźba, jaką jest półakt kobiecy. Figura ta jest widoczna na znajdującej się w zbiorach rodziny artysty fotografii, datowanej na rok 1918 (Renata Weiss, Wojciech Weiss. Twórczość graficzna, Nautilus, Kraków 2006, s. 11). Jest to jeden z nielicznych, wykonanych przez Weissa aktów rzeźbiarskich.