Ewa Kuryluk jest wszechstronną artystką, historyczką sztuki i pisarką. Oprócz aktywności artystycznej od wielu lat podejmuje również działalność charytatywną: w latach 90. założyła Towarzystwo Amici di Tworki, którego celem jest wspieranie arteterapią pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, współpracowała też z Amnesty International. Na przestrzeni lat wielokrotnie przekazywała swoje prace na aukcje charytatywne. Przed Państwem katalog 15 dzieł, które będą licytowane podczas aukcji na rzecz Fundacji Ocalenie.

Prezentowane w nim prace zostały stworzone podczas studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, do której artystka uczęszczała w latach 1964-1970. Powstały na zajęciach z rysunku wieczornego, w trakcie których studenci odwzorowywali martwe natury i podobizny modeli – najczęściej starszych osób dorabiających do emerytury lub pracownic seksualnych potrzebujących legalnego zatrudnienia. W rysunkach z zajęć wieczornych wyraźnie odbija się ekspresyjna natura Ewy, która Akademię uważała za przeżytek. Wychowana bez wiary w autorytety, dobrze zaznajomiona ze sztuką dawnych mistrzów, nie chciała podporządkowywać się profesorom. Prace z tego okresu wydają się wręcz antyakademickie – rysowane w pośpiechu, groteskowe, w jaskrawych kolorach. Na wyjątkowy charakter dzieł miała z pewnością wpływ technika - zamiast preferowanego na uczelni węgla, studentka – ze względu na uczulenie – rysowała tuszami, farbami i ołówkami. Wybrane techniki były trwałe, nie wymagały drogich i niedostępnych w latach 60. fiksatyw, dzięki czemu przetrwały w dobrym stanie do dziś. Przynoszone z Akademii co lepsze prace studentki trafiały do domowego archiwum mamy artystki. Zestaw dzieł z okresu ASP przeczekał kilkadziesiąt lat z dala od światła i kurzu, schowany przez Marię Kuryluk w mieszkaniu rodzinnym w Warszawie, i został odkryty przez nas podczas prac nad katalogiem dzieł na papierze, wydanym niedawno w formie książki Ewa Kuryluk. Kangór z pędzlem, ołówkiem i nożyczkami.

Prace te nie były nigdy pokazywane publicznie, wystawa przedaukcyjna jest więc dobrą okazją, by obejrzeć rysunki na żywo, zanim trafią do nowych właścicieli.
Anna Kowalska


EWA KURYLUK
Urodzona 5 maja 1946 w Krakowie, pionierka instalacji tekstylnej, malarka, fotografka, historyczka sztuki, pisarka w języku polskim i angielskim. Jej książki ukazały się w przekładach w wielu krajach. Miała ponad sześćdziesiąt wystaw indywidualnych, w tym na 59. Biennale Sztuki w Wenecji, a niedawno w PGS w Sopocie. Uczestniczyła w ponad stu pokazach grupowych, stworzyła instalacje w przestrzeni miejskiej i w krajobrazie na całym świecie. Jej prace posiadają Biblioteka Narodowa w Paryżu i Albertina w Wiedniu, Muzeum Sztuki w Łodzi i Zachęta, Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Kielcach, jak też wiele kolekcji publicznych i prywatnych w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej i Japonii, a w Warszawie Kolekcja Rodziny Staraków.

06
Ewa KURYLUK (ur. 1946, Kraków)

Modelka w naszyjniku, ok. 1966

olej, 94 x 63 cm,
sygn. p.g.: “Kuryluk”

Zobacz katalog

Aukcja Charytatywna

Charytatywna aukcja prac na papierze Ewy Kuryluk na rzecz Fundacji Ocalenie

21.11.2024

12:00

Cena wywoławcza: 3 000 zł

Ewa Kuryluk jest wszechstronną artystką, historyczką sztuki i pisarką. Oprócz aktywności artystycznej od wielu lat podejmuje również działalność charytatywną: w latach 90. założyła Towarzystwo Amici di Tworki, którego celem jest wspieranie arteterapią pacjentów z zaburzeniami psychicznymi, współpracowała też z Amnesty International. Na przestrzeni lat wielokrotnie przekazywała swoje prace na aukcje charytatywne. Przed Państwem katalog 15 dzieł, które będą licytowane podczas aukcji na rzecz Fundacji Ocalenie.

Prezentowane w nim prace zostały stworzone podczas studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, do której artystka uczęszczała w latach 1964-1970. Powstały na zajęciach z rysunku wieczornego, w trakcie których studenci odwzorowywali martwe natury i podobizny modeli – najczęściej starszych osób dorabiających do emerytury lub pracownic seksualnych potrzebujących legalnego zatrudnienia. W rysunkach z zajęć wieczornych wyraźnie odbija się ekspresyjna natura Ewy, która Akademię uważała za przeżytek. Wychowana bez wiary w autorytety, dobrze zaznajomiona ze sztuką dawnych mistrzów, nie chciała podporządkowywać się profesorom. Prace z tego okresu wydają się wręcz antyakademickie – rysowane w pośpiechu, groteskowe, w jaskrawych kolorach. Na wyjątkowy charakter dzieł miała z pewnością wpływ technika - zamiast preferowanego na uczelni węgla, studentka – ze względu na uczulenie – rysowała tuszami, farbami i ołówkami. Wybrane techniki były trwałe, nie wymagały drogich i niedostępnych w latach 60. fiksatyw, dzięki czemu przetrwały w dobrym stanie do dziś. Przynoszone z Akademii co lepsze prace studentki trafiały do domowego archiwum mamy artystki. Zestaw dzieł z okresu ASP przeczekał kilkadziesiąt lat z dala od światła i kurzu, schowany przez Marię Kuryluk w mieszkaniu rodzinnym w Warszawie, i został odkryty przez nas podczas prac nad katalogiem dzieł na papierze, wydanym niedawno w formie książki Ewa Kuryluk. Kangór z pędzlem, ołówkiem i nożyczkami.

Prace te nie były nigdy pokazywane publicznie, wystawa przedaukcyjna jest więc dobrą okazją, by obejrzeć rysunki na żywo, zanim trafią do nowych właścicieli.
Anna Kowalska


EWA KURYLUK
Urodzona 5 maja 1946 w Krakowie, pionierka instalacji tekstylnej, malarka, fotografka, historyczka sztuki, pisarka w języku polskim i angielskim. Jej książki ukazały się w przekładach w wielu krajach. Miała ponad sześćdziesiąt wystaw indywidualnych, w tym na 59. Biennale Sztuki w Wenecji, a niedawno w PGS w Sopocie. Uczestniczyła w ponad stu pokazach grupowych, stworzyła instalacje w przestrzeni miejskiej i w krajobrazie na całym świecie. Jej prace posiadają Biblioteka Narodowa w Paryżu i Albertina w Wiedniu, Muzeum Sztuki w Łodzi i Zachęta, Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Kielcach, jak też wiele kolekcji publicznych i prywatnych w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej i Japonii, a w Warszawie Kolekcja Rodziny Staraków.