Akt powstał w latach dwudziestych i posiada liczne cechy charakterystyczne dla twórczości artysty w tym okresie. Zarówno poza modelki jak i sposób malowania sytuuje to dzieło w zespole weissowskich aktów kobiecych z tamtych lat. Kobieta ukazana jest w chwili odpoczynku, gdy w wolnym czasie przegląda czasopismo. Warto wspomnieć, że Weiss chętnie malował takie „nieformalne” ujęcia aktu i tego typu kompozycje tytułował „pauza” - rzecz jasna podczas pozowania.

Na oferowanym obrazie modelka posiada typową dla epoki fryzurę, a jej usta pomalowane są karminową szminką. (Ta sama modelka została uwieczniona na znanym obrazie „Akt na tle czerwonej draperii”.) Kompozycja ta została poprzedzona studiami rysunkowymi, z których jedno wykonane piórkiem i lawowane tuszem pojawiało się kilka lat temu na aukcji.

Akty Weissa można w uproszczeniu podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy kompozycje nawiązujące do starych mistrzów, gdzie nagie kobiety w tycjanowskich pozach spoczywają na atłasach posłania. Natomiast do drugiej należą przedstawienia „rozebranych” kobiet współczesnych, umieszczonych w przestrzeni atelier, zajętych lekturą bądź przeglądaniem obrazów zgromadzonych w pracowni artysty.

002
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Modelka nad lekturą, lata 20. XX w.

olej, płótno, 69,5 x 57 cm;
sygn. l. d.: WW;
Na odwrocie nr 0641, faksymile podpisu artysty: WW i cyfra 4.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Akt powstał w latach dwudziestych i posiada liczne cechy charakterystyczne dla twórczości artysty w tym okresie. Zarówno poza modelki jak i sposób malowania sytuuje to dzieło w zespole weissowskich aktów kobiecych z tamtych lat. Kobieta ukazana jest w chwili odpoczynku, gdy w wolnym czasie przegląda czasopismo. Warto wspomnieć, że Weiss chętnie malował takie „nieformalne” ujęcia aktu i tego typu kompozycje tytułował „pauza” - rzecz jasna podczas pozowania.

Na oferowanym obrazie modelka posiada typową dla epoki fryzurę, a jej usta pomalowane są karminową szminką. (Ta sama modelka została uwieczniona na znanym obrazie „Akt na tle czerwonej draperii”.) Kompozycja ta została poprzedzona studiami rysunkowymi, z których jedno wykonane piórkiem i lawowane tuszem pojawiało się kilka lat temu na aukcji.

Akty Weissa można w uproszczeniu podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy kompozycje nawiązujące do starych mistrzów, gdzie nagie kobiety w tycjanowskich pozach spoczywają na atłasach posłania. Natomiast do drugiej należą przedstawienia „rozebranych” kobiet współczesnych, umieszczonych w przestrzeni atelier, zajętych lekturą bądź przeglądaniem obrazów zgromadzonych w pracowni artysty.