Akt powstał w latach dwudziestych i posiada liczne cechy charakterystyczne dla twórczości artysty w tym okresie. Zarówno poza modelki jak i sposób malowania sytuuje to dzieło w zespole weissowskich aktów kobiecych z tamtych lat. Kobieta ukazana jest w chwili odpoczynku, gdy w wolnym czasie przegląda czasopismo. Warto wspomnieć, że Weiss chętnie malował takie „nieformalne” ujęcia aktu i tego typu kompozycje tytułował „pauza” - rzecz jasna podczas pozowania.
Na oferowanym obrazie modelka posiada typową dla epoki fryzurę, a jej usta pomalowane są karminową szminką. (Ta sama modelka została uwieczniona na znanym obrazie „Akt na tle czerwonej draperii”.) Kompozycja ta została poprzedzona studiami rysunkowymi, z których jedno wykonane piórkiem i lawowane tuszem pojawiało się kilka lat temu na aukcji.
Akty Weissa można w uproszczeniu podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy kompozycje nawiązujące do starych mistrzów, gdzie nagie kobiety w tycjanowskich pozach spoczywają na atłasach posłania. Natomiast do drugiej należą przedstawienia „rozebranych” kobiet współczesnych, umieszczonych w przestrzeni atelier, zajętych lekturą bądź przeglądaniem obrazów zgromadzonych w pracowni artysty.
olej, płótno, 69,5 x 57 cm;
sygn. l. d.: WW;
Na odwrocie nr 0641, faksymile podpisu artysty: WW i cyfra 4.
Akt powstał w latach dwudziestych i posiada liczne cechy charakterystyczne dla twórczości artysty w tym okresie. Zarówno poza modelki jak i sposób malowania sytuuje to dzieło w zespole weissowskich aktów kobiecych z tamtych lat. Kobieta ukazana jest w chwili odpoczynku, gdy w wolnym czasie przegląda czasopismo. Warto wspomnieć, że Weiss chętnie malował takie „nieformalne” ujęcia aktu i tego typu kompozycje tytułował „pauza” - rzecz jasna podczas pozowania.
Na oferowanym obrazie modelka posiada typową dla epoki fryzurę, a jej usta pomalowane są karminową szminką. (Ta sama modelka została uwieczniona na znanym obrazie „Akt na tle czerwonej draperii”.) Kompozycja ta została poprzedzona studiami rysunkowymi, z których jedno wykonane piórkiem i lawowane tuszem pojawiało się kilka lat temu na aukcji.
Akty Weissa można w uproszczeniu podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy kompozycje nawiązujące do starych mistrzów, gdzie nagie kobiety w tycjanowskich pozach spoczywają na atłasach posłania. Natomiast do drugiej należą przedstawienia „rozebranych” kobiet współczesnych, umieszczonych w przestrzeni atelier, zajętych lekturą bądź przeglądaniem obrazów zgromadzonych w pracowni artysty.