Temat morza pojawia się w twórczości Jacka Malczewskiego niezwykle rzadko. Znane jest jedynie kilka portetów na jego tle. Za przykład można podać "Portret Leona Pinińskiego" z 1904 roku, znajdujący się we Lwowskiej Galerii Obrazów. To wyjątkowe pod względem tematu dzieło emanuje melancholią. Spokój morza jest odbiciem nastroju przedstawionej kobiety, ale wprowadza także w tak właściwą dla dzieł Malczewskiego symboliczna zadumę. Praca została namalowana w lekki, akwarelowy sposób. Jasna kolorystyka, biel, słoneczne błękity i zielenie wskazują na jej powstanie najprawdopodobniej około 1920. Obraz nosi częste w twórczości Malczewskiego cechy zamierzonego non finito, w którym dominują rozbiegane, ekspresyjne smagnięcia pędzla.

236
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Modelka (Kobieta na tle morza), ok. 1920

olej, tektura,
78 x 64,5 cm;
sygn. l. d.: J. Malczewski
Na odwrocie napis: "M. N. K./ N. D. 2695" oraz nalepki: z TPSP w Krakowie z "Wystawy Jacka Malczewskiego" z 1939 roku, z numerem 193. 1703, tytułem "Modelka" oraz techniką, z TPSP w Krakowie z nazwiskiem autora, tytułem, techniką, wymiarami, nalepka z tytułem Modelka i "nr Inwentarza 766", nalepka z nazwiskiem autora, tytułem pracy i numerem depozytu N.D. 2699, fragment nalepki z nieczytelnym odręcznym napisem oraz nalepka z Zakładu Galanteryjno - Introligatorskiego Roberta Jahody z Krakowa, ul. Gołębiej 4;

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Temat morza pojawia się w twórczości Jacka Malczewskiego niezwykle rzadko. Znane jest jedynie kilka portetów na jego tle. Za przykład można podać "Portret Leona Pinińskiego" z 1904 roku, znajdujący się we Lwowskiej Galerii Obrazów. To wyjątkowe pod względem tematu dzieło emanuje melancholią. Spokój morza jest odbiciem nastroju przedstawionej kobiety, ale wprowadza także w tak właściwą dla dzieł Malczewskiego symboliczna zadumę. Praca została namalowana w lekki, akwarelowy sposób. Jasna kolorystyka, biel, słoneczne błękity i zielenie wskazują na jej powstanie najprawdopodobniej około 1920. Obraz nosi częste w twórczości Malczewskiego cechy zamierzonego non finito, w którym dominują rozbiegane, ekspresyjne smagnięcia pędzla.