W tym samym czasie, gdy powstają prace z cyklu Malarz i modelka, Weiss organizuje największą ze swych indywidualnych wystaw powojennych, na której pokazał swe prace z lat 1890-1920. Dołączył też do nich jeden z ostatnio namalowanych obrazów zatytułowany Kryzys. Władysław Terlecki tak go opisuje: "w kącie pracowni zamienionej na magazyn piętrzą się sterty obrazów odwróconych do ściany, których dzisiejsze społeczeństwo nie potrzebuje, rulony szkiców niepotrzebnych, porzucona paleta i pędzle, zaś na blejtramach przykrytych żałobną draperią legł manekin - samobójca w geście tragicznym, niesamowity w swej niesforności członków, maska głowy potoczyła się na podłogę i wytrzeszcza oczy". (cyt. za: Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss - "Kryzys", "Biuletyn Historii Sztuki", R LVIII, nr 1-2, s. 58).

74
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

MODELKA I MANEKIN, 1920-1935

Kredka, ołówek, papier; 47 x 30 cm
Sygnowany p. d.: WWeiss
Na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu Wojciecha Weissa i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA • DOM ARTYSTY
Pod pieczęcią numer: 004888

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W tym samym czasie, gdy powstają prace z cyklu Malarz i modelka, Weiss organizuje największą ze swych indywidualnych wystaw powojennych, na której pokazał swe prace z lat 1890-1920. Dołączył też do nich jeden z ostatnio namalowanych obrazów zatytułowany Kryzys. Władysław Terlecki tak go opisuje: "w kącie pracowni zamienionej na magazyn piętrzą się sterty obrazów odwróconych do ściany, których dzisiejsze społeczeństwo nie potrzebuje, rulony szkiców niepotrzebnych, porzucona paleta i pędzle, zaś na blejtramach przykrytych żałobną draperią legł manekin - samobójca w geście tragicznym, niesamowity w swej niesforności członków, maska głowy potoczyła się na podłogę i wytrzeszcza oczy". (cyt. za: Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss - "Kryzys", "Biuletyn Historii Sztuki", R LVIII, nr 1-2, s. 58).