Rzeźba pochodzi z zainicjowanej w drugiej połowie lat 80. serii Moby Dick, która okazała się kluczowym projektem dla artysty i jego rozumienia przestrzeni. Aluminiowa praca jest kolejnym wariantem tematu systematycznie rozwijanego w różnych konfiguracjach, materiałach i formatach. Impulsem do powstania całej serii było znalezienie podczas z spaceru nad Wisłą w Warszawie wywróconego na brzegu wraku przysypanej śniegiem łodzi, który nasunęła artyście skojarzenia z legendarnym białym wielorybem z powieści Hermana Melville’a. Pocięta i przekształcona w monumentalną instalację pokazaną w 1987 r. w formie przestrzennej struktury była przełomową realizacją dla praktyki rzeźbiarskiej Bednarskiego. Kolejne wersje Moby Dicka były rzeźbione w marmurze, odlewane w brązie, zarówno w małych formach jak i dużych, rozbudowanych przestrzennie pracach.
Prace z serii Moby Dick reprodukowane m.in.: Moby Dick Krzysztofa M. Bednarskiego, wyd. Muzeum Sztuki, Łódź 1994; Wojciech Włodarczyk, Sztuka Europy Środkowo-Wschodniej i Polski [w:] Sztuka świata, tom 10, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1996; Art from Poland, wyd. Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warsaw 1997; Lidia Reghini di Pontremoli, Primitivi urbani. Antropologia dell'arte presente, O Art Gallery Internet Edizioni, Roma 1998; Wojciech Włodarczyk, Sztuka polska 1918-2000, Arkady, Warszawa 2000; Maryla Sitkowska, Krzysztof M. Bednarski: pasaż przez sztukę, wyd. Orońsko : Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2009; ABO→KMB, red. Mateusz Salwa, wyd. Officyna, Łódź 2010; Krzysztof M. Bednarski. Moby Dick-Rzeźba, wyd. Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej z funduszu Krzysztofa Musiała, Galeria aTAK, Warszawa 2012
2016
Rzeźba, aluminium, 28 cm x 13,5 cm x 11,5 cm
Sygn., dat, tytuł i edycja na spodzie
Edycja: 1/8
Rzeźba pochodzi z zainicjowanej w drugiej połowie lat 80. serii Moby Dick, która okazała się kluczowym projektem dla artysty i jego rozumienia przestrzeni. Aluminiowa praca jest kolejnym wariantem tematu systematycznie rozwijanego w różnych konfiguracjach, materiałach i formatach. Impulsem do powstania całej serii było znalezienie podczas z spaceru nad Wisłą w Warszawie wywróconego na brzegu wraku przysypanej śniegiem łodzi, który nasunęła artyście skojarzenia z legendarnym białym wielorybem z powieści Hermana Melville’a. Pocięta i przekształcona w monumentalną instalację pokazaną w 1987 r. w formie przestrzennej struktury była przełomową realizacją dla praktyki rzeźbiarskiej Bednarskiego. Kolejne wersje Moby Dicka były rzeźbione w marmurze, odlewane w brązie, zarówno w małych formach jak i dużych, rozbudowanych przestrzennie pracach.
Prace z serii Moby Dick reprodukowane m.in.: Moby Dick Krzysztofa M. Bednarskiego, wyd. Muzeum Sztuki, Łódź 1994; Wojciech Włodarczyk, Sztuka Europy Środkowo-Wschodniej i Polski [w:] Sztuka świata, tom 10, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1996; Art from Poland, wyd. Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warsaw 1997; Lidia Reghini di Pontremoli, Primitivi urbani. Antropologia dell'arte presente, O Art Gallery Internet Edizioni, Roma 1998; Wojciech Włodarczyk, Sztuka polska 1918-2000, Arkady, Warszawa 2000; Maryla Sitkowska, Krzysztof M. Bednarski: pasaż przez sztukę, wyd. Orońsko : Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2009; ABO→KMB, red. Mateusz Salwa, wyd. Officyna, Łódź 2010; Krzysztof M. Bednarski. Moby Dick-Rzeźba, wyd. Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej z funduszu Krzysztofa Musiała, Galeria aTAK, Warszawa 2012