Peter Clodt von Jürgensburg (ros. Пётр Карлович Клодт) rosyjski rzeźbiarz, zajmujący się głównie pomnikową rzeźbą postaci koni.
Ojcem rzeźbiarza był pochodzący z rodu Niemców kurlandzkich baron, generał Karl Clodt von Jürgensburg. Peter spędził młodość w Omsku, uczęszczał do Omskiego Korpusu Kadetów. Czas wolny od nauki poświęcał samodzielnej nauce rysunku i rzeźby. W roku 1822 przeniósł się do St. Petersburga i rozpoczął naukę w Michajłowskiej Akademii Artyleryjskiej.
Po ukończeniu akademii w stopniu podporucznika, służył w brygadzie artylerii do roku 1828. Po zakończeniu służby wojskowej przez dwa lata zajmował się rzeźbą jako samouk, od roku 1830 został wolnym słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u rektora Akademii I. P. Martosa oraz u S. I. Galberga i B. I. Orłowskiego.
Po ukończeniu studiów zajął się niemal wyłącznie rzeźbą pomnikową postaci koni, jeźdźców i ujeżdżaczy.
Pierwszym samodzielnym dziełem był jego udział w stworzeniu ukończonego w roku 1834 Narwskiego łuku triumfalnego, dla którego Clodt stworzył szóstkę koni, a Stepan Pimienow postać Sławy. Dzięki temu autor uzyskał protekcję cara Mikołaja I.
W roku 1838 rzeźbiarz zaproponował ustawienie dwóch par rzeźb koni na filarach mostu Aniczkowa nad kanałem Fontanki i wykonał woskowy model do odlewu pierwszej z nich. Rzeźby przedstawiały wspinające się konie, prowadzone przez nagich ujeżdżaczy. Wobec nagłego zgonu kierownika petersburskiej odlewni, Clodt musiał sam zająć się wykonaniem odlewu, korzystając z doświadczenia przy odlewaniu armat. W roku 1841 pierwsza para rzeźb została ustawiona na moście.
Car ofiarował kopie tych rzeźbFryderykowi Wilhelmowi IV Pruskiemu, który ustawił je przed pałacem królewskim w Berlinie.
Na polecenie cara rzeźby zdjęto w roku 1846 z mostu i przekazano królowi Obojga Sycylii Ferdynadowi II, który ustawił je w Neapolu. Rzeźby z mostu zastąpiono gipsowymi kopiami. Dalsze odlewy stanęły w różnych rezydencjach arystokratycznych w Rosji.
W roku 1838 rzeźbiarz otrzymał godność członka Akademii.
W latach 1845 - 1850 Clodt wykonał dla Domu Marmurowego płaskorzeźbę o długości 70 metrów oraz tympamony bocznych frontów.
W roku 1848 Clodt wygrał konkurs na projekt pomnika dla uczczenia zmarłego w roku 1844 pisarza Iwana Kryłowa. Realizacja pomnika trwała do roku 1855. Rzeźby na cokole pomnika przedstawiające postacie z bajek Kryłowa wykonano według projektów Aleksandra Agina.
Na placu Isakijewskim stanął w roku 1859 pomnik Mikołaja I. Był to pierwszy w Europie pomnik konny oparty tylko na dwóch punktach - tylnych nogach konia.
Ostatnie lata życia rzeźbiarz spędził w swojej willi we wsi Rantamäki w gubernii wyborskiej.
Rosja, odlewnia Kasli na Uralu
Żeliwo, wys. 35 cm, podstawa 26,5 x 19 cm.
Sygnowany: KYC.3.; dwugłowy orzeł
Peter Clodt von Jürgensburg (ros. Пётр Карлович Клодт) rosyjski rzeźbiarz, zajmujący się głównie pomnikową rzeźbą postaci koni.
Ojcem rzeźbiarza był pochodzący z rodu Niemców kurlandzkich baron, generał Karl Clodt von Jürgensburg. Peter spędził młodość w Omsku, uczęszczał do Omskiego Korpusu Kadetów. Czas wolny od nauki poświęcał samodzielnej nauce rysunku i rzeźby. W roku 1822 przeniósł się do St. Petersburga i rozpoczął naukę w Michajłowskiej Akademii Artyleryjskiej.
Po ukończeniu akademii w stopniu podporucznika, służył w brygadzie artylerii do roku 1828. Po zakończeniu służby wojskowej przez dwa lata zajmował się rzeźbą jako samouk, od roku 1830 został wolnym słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u rektora Akademii I. P. Martosa oraz u S. I. Galberga i B. I. Orłowskiego.
Po ukończeniu studiów zajął się niemal wyłącznie rzeźbą pomnikową postaci koni, jeźdźców i ujeżdżaczy.
Pierwszym samodzielnym dziełem był jego udział w stworzeniu ukończonego w roku 1834 Narwskiego łuku triumfalnego, dla którego Clodt stworzył szóstkę koni, a Stepan Pimienow postać Sławy. Dzięki temu autor uzyskał protekcję cara Mikołaja I.
W roku 1838 rzeźbiarz zaproponował ustawienie dwóch par rzeźb koni na filarach mostu Aniczkowa nad kanałem Fontanki i wykonał woskowy model do odlewu pierwszej z nich. Rzeźby przedstawiały wspinające się konie, prowadzone przez nagich ujeżdżaczy. Wobec nagłego zgonu kierownika petersburskiej odlewni, Clodt musiał sam zająć się wykonaniem odlewu, korzystając z doświadczenia przy odlewaniu armat. W roku 1841 pierwsza para rzeźb została ustawiona na moście.
Car ofiarował kopie tych rzeźbFryderykowi Wilhelmowi IV Pruskiemu, który ustawił je przed pałacem królewskim w Berlinie.
Na polecenie cara rzeźby zdjęto w roku 1846 z mostu i przekazano królowi Obojga Sycylii Ferdynadowi II, który ustawił je w Neapolu. Rzeźby z mostu zastąpiono gipsowymi kopiami. Dalsze odlewy stanęły w różnych rezydencjach arystokratycznych w Rosji.
W roku 1838 rzeźbiarz otrzymał godność członka Akademii.
W latach 1845 - 1850 Clodt wykonał dla Domu Marmurowego płaskorzeźbę o długości 70 metrów oraz tympamony bocznych frontów.
W roku 1848 Clodt wygrał konkurs na projekt pomnika dla uczczenia zmarłego w roku 1844 pisarza Iwana Kryłowa. Realizacja pomnika trwała do roku 1855. Rzeźby na cokole pomnika przedstawiające postacie z bajek Kryłowa wykonano według projektów Aleksandra Agina.
Na placu Isakijewskim stanął w roku 1859 pomnik Mikołaja I. Był to pierwszy w Europie pomnik konny oparty tylko na dwóch punktach - tylnych nogach konia.
Ostatnie lata życia rzeźbiarz spędził w swojej willi we wsi Rantamäki w gubernii wyborskiej.