Peter Clodt von Jürgensburg (ros. Пётр Карлович Клодт) rosyjski rzeźbiarz, zajmujący się głównie pomnikową rzeźbą postaci koni.
Ojcem rzeźbiarza był pochodzący z rodu Niemców kurlandzkich baron, generał Karl Clodt von Jürgensburg. Peter spędził młodość w Omsku, uczęszczał do Omskiego Korpusu Kadetów. Czas wolny od nauki poświęcał samodzielnej nauce rysunku i rzeźby. W roku 1822 przeniósł się do St. Petersburga i rozpoczął naukę w Michajłowskiej Akademii Artyleryjskiej.
Po ukończeniu akademii w stopniu podporucznika, służył w brygadzie artylerii do roku 1828. Po zakończeniu służby wojskowej przez dwa lata zajmował się rzeźbą jako samouk, od roku 1830 został wolnym słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u rektora Akademii I. P. Martosa oraz u S. I. Galberga i B. I. Orłowskiego.
Po ukończeniu studiów zajął się niemal wyłącznie rzeźbą pomnikową postaci koni, jeźdźców i ujeżdżaczy.
Pierwszym samodzielnym dziełem był jego udział w stworzeniu ukończonego w roku 1834 Narwskiego łuku triumfalnego, dla którego Clodt stworzył szóstkę koni, a Stepan Pimienow postać Sławy. Dzięki temu autor uzyskał protekcję cara Mikołaja I.
W roku 1838 rzeźbiarz zaproponował ustawienie dwóch par rzeźb koni na filarach mostu Aniczkowa nad kanałem Fontanki i wykonał woskowy model do odlewu pierwszej z nich. Rzeźby przedstawiały wspinające się konie, prowadzone przez nagich ujeżdżaczy. Wobec nagłego zgonu kierownika petersburskiej odlewni, Clodt musiał sam zająć się wykonaniem odlewu, korzystając z doświadczenia przy odlewaniu armat. W roku 1841 pierwsza para rzeźb została ustawiona na moście.
Car ofiarował kopie tych rzeźbFryderykowi Wilhelmowi IV Pruskiemu, który ustawił je przed pałacem królewskim w Berlinie.
Na polecenie cara rzeźby zdjęto w roku 1846 z mostu i przekazano królowi Obojga Sycylii Ferdynadowi II, który ustawił je w Neapolu. Rzeźby z mostu zastąpiono gipsowymi kopiami. Dalsze odlewy stanęły w różnych rezydencjach arystokratycznych w Rosji.
W roku 1838 rzeźbiarz otrzymał godność członka Akademii.
W latach 1845 - 1850 Clodt wykonał dla Domu Marmurowego płaskorzeźbę o długości 70 metrów oraz tympamony bocznych frontów.
W roku 1848 Clodt wygrał konkurs na projekt pomnika dla uczczenia zmarłego w roku 1844 pisarza Iwana Kryłowa. Realizacja pomnika trwała do roku 1855. Rzeźby na cokole pomnika przedstawiające postacie z bajek Kryłowa wykonano według projektów Aleksandra Agina.
Na placu Isakijewskim stanął w roku 1859 pomnik Mikołaja I. Był to pierwszy w Europie pomnik konny oparty tylko na dwóch punktach - tylnych nogach konia.
Ostatnie lata życia rzeźbiarz spędził w swojej willi we wsi Rantamäki w gubernii wyborskiej.

234
MŁODZIENIEC DOSIADAJĄCY KONIA, poł. XIX w.

Rosja, odlewnia Kasli na Uralu
Żeliwo, wys. 35 cm, podstawa 26,5 x 19 cm.
Sygnowany: KYC.3.; dwugłowy orzeł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Peter Clodt von Jürgensburg (ros. Пётр Карлович Клодт) rosyjski rzeźbiarz, zajmujący się głównie pomnikową rzeźbą postaci koni.
Ojcem rzeźbiarza był pochodzący z rodu Niemców kurlandzkich baron, generał Karl Clodt von Jürgensburg. Peter spędził młodość w Omsku, uczęszczał do Omskiego Korpusu Kadetów. Czas wolny od nauki poświęcał samodzielnej nauce rysunku i rzeźby. W roku 1822 przeniósł się do St. Petersburga i rozpoczął naukę w Michajłowskiej Akademii Artyleryjskiej.
Po ukończeniu akademii w stopniu podporucznika, służył w brygadzie artylerii do roku 1828. Po zakończeniu służby wojskowej przez dwa lata zajmował się rzeźbą jako samouk, od roku 1830 został wolnym słuchaczem Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu u rektora Akademii I. P. Martosa oraz u S. I. Galberga i B. I. Orłowskiego.
Po ukończeniu studiów zajął się niemal wyłącznie rzeźbą pomnikową postaci koni, jeźdźców i ujeżdżaczy.
Pierwszym samodzielnym dziełem był jego udział w stworzeniu ukończonego w roku 1834 Narwskiego łuku triumfalnego, dla którego Clodt stworzył szóstkę koni, a Stepan Pimienow postać Sławy. Dzięki temu autor uzyskał protekcję cara Mikołaja I.
W roku 1838 rzeźbiarz zaproponował ustawienie dwóch par rzeźb koni na filarach mostu Aniczkowa nad kanałem Fontanki i wykonał woskowy model do odlewu pierwszej z nich. Rzeźby przedstawiały wspinające się konie, prowadzone przez nagich ujeżdżaczy. Wobec nagłego zgonu kierownika petersburskiej odlewni, Clodt musiał sam zająć się wykonaniem odlewu, korzystając z doświadczenia przy odlewaniu armat. W roku 1841 pierwsza para rzeźb została ustawiona na moście.
Car ofiarował kopie tych rzeźbFryderykowi Wilhelmowi IV Pruskiemu, który ustawił je przed pałacem królewskim w Berlinie.
Na polecenie cara rzeźby zdjęto w roku 1846 z mostu i przekazano królowi Obojga Sycylii Ferdynadowi II, który ustawił je w Neapolu. Rzeźby z mostu zastąpiono gipsowymi kopiami. Dalsze odlewy stanęły w różnych rezydencjach arystokratycznych w Rosji.
W roku 1838 rzeźbiarz otrzymał godność członka Akademii.
W latach 1845 - 1850 Clodt wykonał dla Domu Marmurowego płaskorzeźbę o długości 70 metrów oraz tympamony bocznych frontów.
W roku 1848 Clodt wygrał konkurs na projekt pomnika dla uczczenia zmarłego w roku 1844 pisarza Iwana Kryłowa. Realizacja pomnika trwała do roku 1855. Rzeźby na cokole pomnika przedstawiające postacie z bajek Kryłowa wykonano według projektów Aleksandra Agina.
Na placu Isakijewskim stanął w roku 1859 pomnik Mikołaja I. Był to pierwszy w Europie pomnik konny oparty tylko na dwóch punktach - tylnych nogach konia.
Ostatnie lata życia rzeźbiarz spędził w swojej willi we wsi Rantamäki w gubernii wyborskiej.