„Po europejskich peregrynacjach we wczesnym okresie życia Michałowski we wrześniu 1835 r. powraca do Krakowa, gdzie mieszkał wraz z rodziną do połowy 1837 r. W niedługim czasie po śmierci ojca - w kwietniu 1837 r. – przeniósł się do odziedziczonego po nim majątku Krzyżtoporzyce koło Krakowa. Mieszkał tu – z krótkimi przerwami na wyjazdy do Wiednia – do 1840, a następnie przeniósł się do majątku Bolestraszyce pod Przemyślem. Następne lata spędzał na leczeniu w Karlbadzie (1844), we Francji (1844-48). A zatem opiniowana praca przedstawiająca górala mogła powstać, gdy artysta zamieszkiwał w Krakowie, bądź w jego okolicy - w Krzyżtoporzycach. O ile umieszczenie przez Michałowskiego na obrazie postaci górala, stanowiło echo romantycznej fascynacji wsią i jest znane także z kilku obrazów olejnych artysty, o tyle wprowadzenie w tle pejzażu górskiego uznać należy za cechę wyjątkową tak w twórczości Piotra Michałowskiego, jak i w malarstwie polskim 2 ćw. XIX w.” Fragment ekspertyzy Adama Konopackiego z 2008 r.
akwarela na szkicu ołówkowym, papier, 42,5 × 27 cm,
na odwrocie stempel: WYSTAWA/AUKCJA OBRAZÓW i DZIEŁ SZTUKI/KRAKÓW/ malarz i dzieło Piotr Michałowski/”Chłopiec [wpis atramentem]/Nr katalogu 191/-V/30 atestowne [wpis atramentem]; napisy: Nr 72,,, 5”
„Po europejskich peregrynacjach we wczesnym okresie życia Michałowski we wrześniu 1835 r. powraca do Krakowa, gdzie mieszkał wraz z rodziną do połowy 1837 r. W niedługim czasie po śmierci ojca - w kwietniu 1837 r. – przeniósł się do odziedziczonego po nim majątku Krzyżtoporzyce koło Krakowa. Mieszkał tu – z krótkimi przerwami na wyjazdy do Wiednia – do 1840, a następnie przeniósł się do majątku Bolestraszyce pod Przemyślem. Następne lata spędzał na leczeniu w Karlbadzie (1844), we Francji (1844-48). A zatem opiniowana praca przedstawiająca górala mogła powstać, gdy artysta zamieszkiwał w Krakowie, bądź w jego okolicy - w Krzyżtoporzycach. O ile umieszczenie przez Michałowskiego na obrazie postaci górala, stanowiło echo romantycznej fascynacji wsią i jest znane także z kilku obrazów olejnych artysty, o tyle wprowadzenie w tle pejzażu górskiego uznać należy za cechę wyjątkową tak w twórczości Piotra Michałowskiego, jak i w malarstwie polskim 2 ćw. XIX w.” Fragment ekspertyzy Adama Konopackiego z 2008 r.