W latach 1880-1881 studiował w warszawskiej Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona, następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leopolda Lofflera, Jana Matejki, Floriana Cynka oraz Władysława Łuszczkiewicza (1881-1889). W latach 1889-1992 kontynuował studia w monachijskiej Akademii u Aleksandra Wagnera. Do kraju wrócił w 1892 roku i osiedlił się w Soszowicach koło Krakowa. W latach 1896-1916 był profesorem malarstwa na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym w Krakowie. We wcześniejszym okresie malował portrety. Jego malarstwo portretowe, podobnie jak pejzaże, mniej jest dzisiaj znane w przeciwieństwie do pó¼niej powstałych przedstawień typów ludowych i scen rodzajowych z życia podkrakowskiej wsi. W latach 1892-1907 pracował głównie nad cyklem o tematyce folklorystyczno-rodzajowej ilustrującej wieś polską. Został on zamówiony przez hrabiego Ignacego Korwin-Milewskiego, znanego kolekcjonera i mecenasa sztuki, z którym artysta był zaprzyja¼niony. "Wodzinowski wpisuje się tym dziełem w krąg polskich artystów zafascynowanych ideą chłopomanii, postrzegających wieś jako pełną ducha i sił witalnych, jako ¼ródło odnowy społeczeństwa zepsutego przez miasto i jego kulturę. Tym samym włączył się - podobnie jak wielu artystów młodopolskich, ale również i Władysław Reymont - do wielkiego światowego nurtu określanego mianem vernacular, czyli idei powrotu do ¼ródeł, korzeni charakterystycznego dla kultury przełomu XIX i XX wieku" (Andrzej Holeczko-Kiehl, Brandt... Malczewski... Siemiradzki... Polscy Monachijczycy, katalog wystawy, Wydawnictwo Muzeum Śląskiego, Katowice 2005).

26
Wincenty WODZINOWSKI (1866-1940)

MŁODA KRAKOWIANKA

Olej, tektura;
63,5 x 47 cm
Sygnowany l.d.: W. Wodzinowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1880-1881 studiował w warszawskiej Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona, następnie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leopolda Lofflera, Jana Matejki, Floriana Cynka oraz Władysława Łuszczkiewicza (1881-1889). W latach 1889-1992 kontynuował studia w monachijskiej Akademii u Aleksandra Wagnera. Do kraju wrócił w 1892 roku i osiedlił się w Soszowicach koło Krakowa. W latach 1896-1916 był profesorem malarstwa na Wyższych Kursach dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym w Krakowie. We wcześniejszym okresie malował portrety. Jego malarstwo portretowe, podobnie jak pejzaże, mniej jest dzisiaj znane w przeciwieństwie do pó¼niej powstałych przedstawień typów ludowych i scen rodzajowych z życia podkrakowskiej wsi. W latach 1892-1907 pracował głównie nad cyklem o tematyce folklorystyczno-rodzajowej ilustrującej wieś polską. Został on zamówiony przez hrabiego Ignacego Korwin-Milewskiego, znanego kolekcjonera i mecenasa sztuki, z którym artysta był zaprzyja¼niony. "Wodzinowski wpisuje się tym dziełem w krąg polskich artystów zafascynowanych ideą chłopomanii, postrzegających wieś jako pełną ducha i sił witalnych, jako ¼ródło odnowy społeczeństwa zepsutego przez miasto i jego kulturę. Tym samym włączył się - podobnie jak wielu artystów młodopolskich, ale również i Władysław Reymont - do wielkiego światowego nurtu określanego mianem vernacular, czyli idei powrotu do ¼ródeł, korzeni charakterystycznego dla kultury przełomu XIX i XX wieku" (Andrzej Holeczko-Kiehl, Brandt... Malczewski... Siemiradzki... Polscy Monachijczycy, katalog wystawy, Wydawnictwo Muzeum Śląskiego, Katowice 2005).