Pełen poetyckiego nastroju krajobraz, którego głównym bohaterem stało się rozgwieżdżone niebo, jest charakterystycznym przykładem pracy artysty. Obok "Z Bronowic" z 1907 roku, niedatowanej "Nocy księżycowej" i "Nokturnu z kapliczką" z 1928 roku "Mleczna Droga" należy do szczególnie dla Szczyglińskiego znamiennego zespołu nokturnów. To właśnie zainteresowanie nocnym pejzażem sprawiło bowiem, że artysta zdobył uznanie wśród warszawskich i krakowskich krytyków i publiczności. Po wystawie w częstochowskim Domu Sztuki w 1909 nokturny Szczyglińskiego porównywano z nieco wcześniejszymi pracami Józefa Chełmońskiego, uznawanego już wtedy za klasyka. O obrazach artysty pisano: "Gwiezdna noc - aż `kapią` gwiazdy w dwór wtulony w gęstwinę drzew, śród których błyszczą i wabią się robaczki świętojańskie. Obraz malowany z właściwą Szczyglińskiemu łatwością i świetnem wyczuciem nastroju, należy do najlepszych..." (Lubicz, Z wystawy..., "Gazeta Częstochowska", 24.08.1909, nr 20, s. 2).

Malarz i grafik, kontynuator krakowskiej szkoły pejzażu. Malarstwa uczył się w Szkole Rysunkowej u W. Wołczaskiego w Łodzi. Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1898-1905) pod kierunkiem J. Stanisławskiego, L. Wyczółkowskiego i J. Malczewskiego. Był uczniem A. Ažbégo w akademii monachijskiej. Należał do T.A.P. "Sztuka". Był współautorem kabaretu Zielony Balonik, wykonywał m.in. plakaty reklamujące kolejne spotkania w Jamie Michalikowej. Dominująca w jego twórczości jest tematyka pejzażowa, zwłaszcza motywów polskich krajobrazów.

54
Henryk SZCZYGLIŃSKI (1881 - 1944)

Mleczna Droga nad Giewontem, 1927 r.

olej/deska, 59 x 80 cm
sygnowany i datowany p.d.: `H. Szczyglinski 1927`
na odwrociu fragmentarycznie zachowana nalepka galeryjna z 1928 r. z opisem obrazu

POCHODZENIE:
- Aukcja Sztuki Dawnej, DESA Unicum, Warszawa 6.06.2003, poz. 49

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pełen poetyckiego nastroju krajobraz, którego głównym bohaterem stało się rozgwieżdżone niebo, jest charakterystycznym przykładem pracy artysty. Obok "Z Bronowic" z 1907 roku, niedatowanej "Nocy księżycowej" i "Nokturnu z kapliczką" z 1928 roku "Mleczna Droga" należy do szczególnie dla Szczyglińskiego znamiennego zespołu nokturnów. To właśnie zainteresowanie nocnym pejzażem sprawiło bowiem, że artysta zdobył uznanie wśród warszawskich i krakowskich krytyków i publiczności. Po wystawie w częstochowskim Domu Sztuki w 1909 nokturny Szczyglińskiego porównywano z nieco wcześniejszymi pracami Józefa Chełmońskiego, uznawanego już wtedy za klasyka. O obrazach artysty pisano: "Gwiezdna noc - aż `kapią` gwiazdy w dwór wtulony w gęstwinę drzew, śród których błyszczą i wabią się robaczki świętojańskie. Obraz malowany z właściwą Szczyglińskiemu łatwością i świetnem wyczuciem nastroju, należy do najlepszych..." (Lubicz, Z wystawy..., "Gazeta Częstochowska", 24.08.1909, nr 20, s. 2).

Malarz i grafik, kontynuator krakowskiej szkoły pejzażu. Malarstwa uczył się w Szkole Rysunkowej u W. Wołczaskiego w Łodzi. Następnie kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1898-1905) pod kierunkiem J. Stanisławskiego, L. Wyczółkowskiego i J. Malczewskiego. Był uczniem A. Ažbégo w akademii monachijskiej. Należał do T.A.P. "Sztuka". Był współautorem kabaretu Zielony Balonik, wykonywał m.in. plakaty reklamujące kolejne spotkania w Jamie Michalikowej. Dominująca w jego twórczości jest tematyka pejzażowa, zwłaszcza motywów polskich krajobrazów.