Edycja luksusowa na welinie wspaniałego albumu zamówionego w czasach Rządu Konsulatu, a zawierającego 180 tablic (ilustracja ze sztychowanym komentarzem autorstwa Fourcade`a i Dumouchela), z dodatkowymi 24 tablicami, poświeconymi Cesarstwu Rzymskiemu u progów jego dziejów. Całość była rysowana przez Sylwestra Dawida Mirysa (1750-1810) ilustratora i miniaturzystę. Tablice rysunkowe były później sztychowane wraz z tekstem przez zespół miedziorytników: Auvraya, Baquoya, Dambruna, Girauda, Lingéeja, de Launaya, Leveau, de Longueila, Patasa, Petita, Pierrona, Simoneta, Trierea i innych. Niezwykłym walorem oferowanej pozycji jest seria dodatkowych 24 miedziorytów (z 38 w ogóle wykonanych), które wysztychowano na podstawie rysunków Mirysa do nigdy nieukończonej 2-giej części pracy poświęconej Cesarstwu Rzymskiemu (Histoire des Empereurs), wydawanej w tej samej konwencji co Dzieje Republiki Rzymskiej. W oferowanym tomie Dzieje Cesarstwa Rzymskiego doprowadzone są do gwałtownej śmierci cesarza Tyberiusza w jego pałacu na Capri.
Autor strony malarskiej i wydawca dzieła Sylwester Dawid Mirys (1742-1810), syn malarza polskiego (pochodzenia szkockiego) Augustyna Mirysa (1700-1790) i Apolonii Holsztyńskiej, jako artysta osiadły w Paryżu i uczeń wybitnego malarza scen historycznych Josepha Marie Viena (1716-1809), został wychowawcą dzieci z rodu Orleańskiego. Dzieląc niewątpliwie ze swymi mocodawcami przynależność do wolnomularstwa, był ulubieńcem rodziny Orleańskiej, dopuszczanym do wielu, najbardziej intymnych tajemnic, a swym mocodawcom wyświadczał także usługi wymagające bezwzględnej dyskrecji. W latach 1784 i 1785 Mirys mianowany został pełnomocnikiem ks. de Chartres (przyszłego Egalité) i sekretarzem osobistym jego dziesięcioletniego syna, ks. de Montpensier, który pod okiem M. wyrobił się na uzdolnionego malarza amatora, a okazał się także pierwszym francuskim litografem.
Przez Francuzów Mirys uważany był za Polaka i ze swą ojczyzną pozostawał w kontakcie. W 1784 Izabela Branicka przekazywała mu znaczne kwoty do Paryża, pewnie za dostarczane do Białegostoku ryciny. 4 VI 1788 r. Stanisław August obdarzył Mirysa tytułem barona, co zostało wpisane do Metryki Litewskiej (a sam Mirys przez parę lat kładł szlacheckie de przed nazwiskiem), rzekomo w celu skłonienia go do zadedykowania królowi przygotowywanego właśnie wydawnictwa. Była to, tu oferowana, historia starożytna w obrazach sztychowanych, opatrzonych historycznymi objaśnieniami, nad którą Mirys pracował od 1781 r. (7 rysunków z tego zespołu datowanych na lata 1781 i 1784 znajduje się w zbiorach Fundacji im. Ciechanowieckich na Zamku Królewskim w Warszawie). Przy tej pracy Mirys zatrudnił 27 sztycharzy. Prace przerwała rewolucja. To doskonałe graficznie wydawnictwo, sztychowane według układu i rysunku Mirysa, ukazało się w postaci tomu I jako Figures pour l`histoire de la Republique romaine dopiero w 1799 r. i obejmowało 180 rycin in folio. M. wykonał jeszcze co najmniej 46 rysunków do t. II, który miał obejmować dzieje Cesarstwa Rzymskiego. Egzemplarze przysyłał Mirys do Polski, m.in. Ignacemu Krasickiemu, czy - zachowany - Stanisławowi Augustowi. Mirys był także wydawcą tego głównego w swym dorobku dzieła.
Mirys reprezentuje w swych ilustracjach bardzo dobry poziom francuskiego rysunku przekazywanego przez wybitnych grafików. Nie ma trudności ani z kompozycją, ani ze skomplikowanymi układami postaci. Hołduje barokowo-klasycyzującym koncepcjom sceny figuralnej. W pracach ostatnich widać wpływ Davida, a także pierwsze próby romantycznych ujęć, z nastrojem wydobytym światłem. Gdyby Mirys działał wówczas w Polsce, byłby w swym zakresie bezkonkurencyjny. Drobne otarcia krawędzi grzbietu. Stan tablic bardzo dobry. Nieznaczne przecięcia pap. wzdłuż niektórych odcisków płyty.
Figures de l`Histoire de la République Romaine accompagnées d`un précis historique. Ouvrage exécuté par ordre du gouvernement pour servir a l`instruction publique, d`apres les dessins de Mirys. Premiere partie imprimée sur papier vélin. Paris (Paryż) An VIII [1800], Chez le Citoyen Mirys, 4°, s. 11, [1], tabl. ryc. 180 (miedzioryty) + 24 tablic (miedzioryty), opr. z epoki: psk ze złoc. na grzbiecie, brzegi k. i wyklejki marmoryzowane.
Edycja luksusowa na welinie wspaniałego albumu zamówionego w czasach Rządu Konsulatu, a zawierającego 180 tablic (ilustracja ze sztychowanym komentarzem autorstwa Fourcade`a i Dumouchela), z dodatkowymi 24 tablicami, poświeconymi Cesarstwu Rzymskiemu u progów jego dziejów. Całość była rysowana przez Sylwestra Dawida Mirysa (1750-1810) ilustratora i miniaturzystę. Tablice rysunkowe były później sztychowane wraz z tekstem przez zespół miedziorytników: Auvraya, Baquoya, Dambruna, Girauda, Lingéeja, de Launaya, Leveau, de Longueila, Patasa, Petita, Pierrona, Simoneta, Trierea i innych. Niezwykłym walorem oferowanej pozycji jest seria dodatkowych 24 miedziorytów (z 38 w ogóle wykonanych), które wysztychowano na podstawie rysunków Mirysa do nigdy nieukończonej 2-giej części pracy poświęconej Cesarstwu Rzymskiemu (Histoire des Empereurs), wydawanej w tej samej konwencji co Dzieje Republiki Rzymskiej. W oferowanym tomie Dzieje Cesarstwa Rzymskiego doprowadzone są do gwałtownej śmierci cesarza Tyberiusza w jego pałacu na Capri.
Autor strony malarskiej i wydawca dzieła Sylwester Dawid Mirys (1742-1810), syn malarza polskiego (pochodzenia szkockiego) Augustyna Mirysa (1700-1790) i Apolonii Holsztyńskiej, jako artysta osiadły w Paryżu i uczeń wybitnego malarza scen historycznych Josepha Marie Viena (1716-1809), został wychowawcą dzieci z rodu Orleańskiego. Dzieląc niewątpliwie ze swymi mocodawcami przynależność do wolnomularstwa, był ulubieńcem rodziny Orleańskiej, dopuszczanym do wielu, najbardziej intymnych tajemnic, a swym mocodawcom wyświadczał także usługi wymagające bezwzględnej dyskrecji. W latach 1784 i 1785 Mirys mianowany został pełnomocnikiem ks. de Chartres (przyszłego Egalité) i sekretarzem osobistym jego dziesięcioletniego syna, ks. de Montpensier, który pod okiem M. wyrobił się na uzdolnionego malarza amatora, a okazał się także pierwszym francuskim litografem.
Przez Francuzów Mirys uważany był za Polaka i ze swą ojczyzną pozostawał w kontakcie. W 1784 Izabela Branicka przekazywała mu znaczne kwoty do Paryża, pewnie za dostarczane do Białegostoku ryciny. 4 VI 1788 r. Stanisław August obdarzył Mirysa tytułem barona, co zostało wpisane do Metryki Litewskiej (a sam Mirys przez parę lat kładł szlacheckie de przed nazwiskiem), rzekomo w celu skłonienia go do zadedykowania królowi przygotowywanego właśnie wydawnictwa. Była to, tu oferowana, historia starożytna w obrazach sztychowanych, opatrzonych historycznymi objaśnieniami, nad którą Mirys pracował od 1781 r. (7 rysunków z tego zespołu datowanych na lata 1781 i 1784 znajduje się w zbiorach Fundacji im. Ciechanowieckich na Zamku Królewskim w Warszawie). Przy tej pracy Mirys zatrudnił 27 sztycharzy. Prace przerwała rewolucja. To doskonałe graficznie wydawnictwo, sztychowane według układu i rysunku Mirysa, ukazało się w postaci tomu I jako Figures pour l`histoire de la Republique romaine dopiero w 1799 r. i obejmowało 180 rycin in folio. M. wykonał jeszcze co najmniej 46 rysunków do t. II, który miał obejmować dzieje Cesarstwa Rzymskiego. Egzemplarze przysyłał Mirys do Polski, m.in. Ignacemu Krasickiemu, czy - zachowany - Stanisławowi Augustowi. Mirys był także wydawcą tego głównego w swym dorobku dzieła.
Mirys reprezentuje w swych ilustracjach bardzo dobry poziom francuskiego rysunku przekazywanego przez wybitnych grafików. Nie ma trudności ani z kompozycją, ani ze skomplikowanymi układami postaci. Hołduje barokowo-klasycyzującym koncepcjom sceny figuralnej. W pracach ostatnich widać wpływ Davida, a także pierwsze próby romantycznych ujęć, z nastrojem wydobytym światłem. Gdyby Mirys działał wówczas w Polsce, byłby w swym zakresie bezkonkurencyjny. Drobne otarcia krawędzi grzbietu. Stan tablic bardzo dobry. Nieznaczne przecięcia pap. wzdłuż niektórych odcisków płyty.