Amerykański rzeźbiarz i malarz, "czarodziej op-artu" jak nazwał go magazyn "Life" w 1964 roku. Jeden z założycieli i czołowych przedstawicieli tego kierunku, panującego głównie w amerykańskiej sztuce lat 60. XX wieku. W 1965 roku wziął udział w historycznej, zbiorowej wystawie "The Responsive Eye" w MoMA, która ugruntowała jego pozycję jako mistrza op-artu. Jego obrazy wyróżnia zamiłowanie artysty do kreski - konstruuje płaszczyznę płótna głównie za pomocą linii o dopełniających się barwach, które, zestawione w powtarzalnych układach, wywołują efekt pulsowania i przestrzennego promieniowania koloru. Tak zakomponowane układy geometrycznie umieszcza najczęściej na monochromatycznych tłach. Od innych przedstawicieli op-artu odróżnia go stonowana kolorystyka i ucieczka od stosowania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej. Anuszkiewicz za swoją twórczość zdobył wiele nagród oraz był wystawiany w muzeach na całym świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych jak m.in. Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie, The Fogg Museum na Harvard University w Cambridge, Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

80
Richard ANUSZKIEWICZ (ur. 1930, Erie, Pensylwania)

Midnight Suite (Blue with Black), 1979 r.

serigrafia barwna/papier, 54 x 54 cm (zadruk), 76,5 x 76,5 cm (arkusz)
sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: `ANUSZKIEWICZ 1979`, l.d.: `75/95`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Amerykański rzeźbiarz i malarz, "czarodziej op-artu" jak nazwał go magazyn "Life" w 1964 roku. Jeden z założycieli i czołowych przedstawicieli tego kierunku, panującego głównie w amerykańskiej sztuce lat 60. XX wieku. W 1965 roku wziął udział w historycznej, zbiorowej wystawie "The Responsive Eye" w MoMA, która ugruntowała jego pozycję jako mistrza op-artu. Jego obrazy wyróżnia zamiłowanie artysty do kreski - konstruuje płaszczyznę płótna głównie za pomocą linii o dopełniających się barwach, które, zestawione w powtarzalnych układach, wywołują efekt pulsowania i przestrzennego promieniowania koloru. Tak zakomponowane układy geometrycznie umieszcza najczęściej na monochromatycznych tłach. Od innych przedstawicieli op-artu odróżnia go stonowana kolorystyka i ucieczka od stosowania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej. Anuszkiewicz za swoją twórczość zdobył wiele nagród oraz był wystawiany w muzeach na całym świecie. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych jak m.in. Corcoran Gallery of Art w Waszyngtonie, The Fogg Museum na Harvard University w Cambridge, Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku.