wymiary: 33 x 46 cm, olej, płótno
W latach 1952-1956 obraz - wraz z całym zespołem prac ze spuścizny artysty –zdeponowany był w Muzeum Narodowym w Warszawie (oznaczony numerem “163 mak”). Wydany z depozytu spadkobiercom artysty, trafił następnie do prywatnej kolekcji grafika i malarza Jerzego Panka w Krakowie, a następnie do zbiorów dr. Lecha Siudy w Buku koło Poznania.
Prof. Władysława Jaworska, monografistka artysty, łączy ten obraz z całym cyklem martwych natur powstałych około roku 1923, zapewne w związku z zamierzoną kompozycją Obfitość (L’Abondance), aktem kobiety niosącej owoce, które zgrupowane są także u jej stóp. Omawiając poszczególne płótna tego zespołu, prof. Jaworska tak pisze o naszym obrazie: “Zasadniczą jasnobrunatną gamę z nalotem różu i zieleni Coupe de fruits [ze zbiorów paryskich] powtarza mniejsza rozmiarami i skromniejsza w układzie martwa natura, zatytułowana Melony i winogrona. Tło jasnougrowe, winogrona zielonkawe i lekko bursztynowe, melon na pierwszym planie złoty, melon drugi, jakby mniej dojrzały, zielonkawo żółty, rozbielony.”
Obraz był w kolekcji dr Lecha Siudy z Buku
Obraz wymieniony i opisany w:
W. Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 171, 342, nr kat. 361 [Melony i winogrona, własność Jerzego Panka w Prokocimiu]