Studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zyskał przychylność rodziny carskiej, kiedy będąc jeszcze studentem zaprezentował w 1870 roku rze¼bę Iwan Gro¼ny wielkiej księżnej Marii Nikołajewnie - przewodniczącej Akademii. Od ukończenia Akademii przybywał za granicą - we Włoszech i Francji, wysyłając swoje prace do Rosji. Otrzymał główną nagrodę oraz order Legii Honorowej na Wystawie Światowej w Paryżu (1871). Honorowy członek Akademii: petersburskiej, wiedeńskiej, berlińskiej, londyńskiej i innych. Zamysł stworzenia pracy przedstawiającej Mefistofelesa datowany jest na rok 1874, jako przeciwieństwo do tworzonego wtedy posągu Chrystusa. Rze¼by początkowo miały być razem eksponowane. Na przestrzeni wielu lat artysta stworzył liczne warianty Mefista. Natomiast ostateczna wersja posągu - ukończonego w roku 1883 - jest ilustracją do Fausta Goethego. Rze¼ba została wystawiona w Petersburgu dopiero w trzy lata po ukończeniu - w Ermitażu w roku 1886. Od razu zyskała ogromną sławę w Europie - to właśnie ona przyniosła artyście większość zaszczytów. Stąd też zaczęto kopiować zarówno marmurowy wariant pełnopostaciowy jak i samą głowę Mefista.
Brąz, marmur;
wys. 52 cm
Sygnowany: ANTOKOLSKY
Studiował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zyskał przychylność rodziny carskiej, kiedy będąc jeszcze studentem zaprezentował w 1870 roku rze¼bę Iwan Gro¼ny wielkiej księżnej Marii Nikołajewnie - przewodniczącej Akademii. Od ukończenia Akademii przybywał za granicą - we Włoszech i Francji, wysyłając swoje prace do Rosji. Otrzymał główną nagrodę oraz order Legii Honorowej na Wystawie Światowej w Paryżu (1871). Honorowy członek Akademii: petersburskiej, wiedeńskiej, berlińskiej, londyńskiej i innych. Zamysł stworzenia pracy przedstawiającej Mefistofelesa datowany jest na rok 1874, jako przeciwieństwo do tworzonego wtedy posągu Chrystusa. Rze¼by początkowo miały być razem eksponowane. Na przestrzeni wielu lat artysta stworzył liczne warianty Mefista. Natomiast ostateczna wersja posągu - ukończonego w roku 1883 - jest ilustracją do Fausta Goethego. Rze¼ba została wystawiona w Petersburgu dopiero w trzy lata po ukończeniu - w Ermitażu w roku 1886. Od razu zyskała ogromną sławę w Europie - to właśnie ona przyniosła artyście większość zaszczytów. Stąd też zaczęto kopiować zarówno marmurowy wariant pełnopostaciowy jak i samą głowę Mefista.