Głowa mężczyzny uśmiechniętego diabolicznie, ze szpiczastą bródką i niewielkimi różkami, widocznymi nad czołem pomiędzy włosami. Sygn. z boku: „ANTOKOLSKY”.
Rosjanin pochodzenia żydowskiego; ukończył Akademię Sztuk Pięknych w St Petersburgu, uzupełniał wykształcenie w Rzymie i Paryżu, gdzie miał pracownię. Zasłynął pomnikowymi rzeźbami, m. in. Iwana Groźnego i Piotra I, a także umierającego Sokratesa. Stworzył też Mefistofelesa - w całej postaci, nagiego, siedzącego na skale, wspartego na splecionych dłoniach; powszechnie znana rzeźba - popiersie - jest niejako fragmentem tamtego dzieła.
brąz, odlew cyzelowany; wys. 25 cm; szer. 19 cm.
Rosja, ok. 1875; odlew późniejszy.
Głowa mężczyzny uśmiechniętego diabolicznie, ze szpiczastą bródką i niewielkimi różkami, widocznymi nad czołem pomiędzy włosami. Sygn. z boku: „ANTOKOLSKY”.
Rosjanin pochodzenia żydowskiego; ukończył Akademię Sztuk Pięknych w St Petersburgu, uzupełniał wykształcenie w Rzymie i Paryżu, gdzie miał pracownię. Zasłynął pomnikowymi rzeźbami, m. in. Iwana Groźnego i Piotra I, a także umierającego Sokratesa. Stworzył też Mefistofelesa - w całej postaci, nagiego, siedzącego na skale, wspartego na splecionych dłoniach; powszechnie znana rzeźba - popiersie - jest niejako fragmentem tamtego dzieła.