Zestaw mebli do jadalni i salonu. Fornir jesion: lustro z komodą (jadalnia),
132 x 67 x 253 cm; - kredens, 206 x 57 x 230 cm; - stolik do kawy z kręconą nogą, wysokość 77 cm, średnica blatu 75 cm; dwa fotele z poręczami; zegar, 43 x 27 x 230 cm; cztery krzesła; dwa fotele "kubiki"; stół okrągły: wysokość 75 cm, średnica blatu 133 cm; - kanapa, 180 x 54 x 135 cm; gerydon, 82 x 55 cm.
Charakterystykę cech współtworzących "styl Polski odrodzonej" podał Jerzy Warchałowski:
"Jest to pewna ostrość form i linii, przecinanie się płaszczyzn pod kątem prostym, rytmika ruchu form wstępujących i cofających się (...), unikanie linii płynnej, kształtów zbyt okrągłych". Ów "styl narodowy" inspirował twórcę mebli Wojciecha Jastrzębowskiego - związanego z Warszawską Szkołą Sztuk Pięknych.

Sprzęty z części salonowej, eksponowane w wystawowym pawilonie polskim projektu Józefa Czajkowskiego, odznaczały się kubicznością i prostotą. Dostrzegano w nich inspirację sztuką górali podhalańskich, a także - poprzez tektoniczność brył – projektami Stanisława Wyspiańskiego.
Część jadalną eksponowano w Galerii Inwalidów. Tadeusz Seweryn tak pisał o "jadalni Jastrzębowskiego": "Kształt mebli wypieszczony, ale jakby rąbany ciesielską siekierką - od serca, zamaszyście, po majstersku. Mówią o tym szczytowniki kredensu, narożnego zegara o kręconych kolumienkach, eliptycznego lustra i kształt stołu. A jednak nie uchybiono na włos wygodzie i elegancji".
Styl dekoracyjny charakterystyczny dla okresu międzywojennego określa się od lat 60-tych XX w. terminem "art deco". Nazwa wywodzi się właśnie od wystawy paryskiej z 1925 roku ("...Arts Décoratifs"). "Polska redakcja art déco" - pisze Katarzyna Nowakowska-Sito - "znalazła najpełniejszy wyraz w Pawilonie Polskim na wystawę 1925 roku projektu Józefa Czajkowskiego oraz w dekoracji jego wnętrza autorstwa Wojciecha Jastrzębowskiego i Karola Stryjeńskiego".
Pawilon polski i jego wyposażenie dosłownie obsypano w Paryżu nagrodami. M.in. Grand Prix w dziedzinie mebli dostał Wojciech Jastrzębowski.

87
Wojciech JASTRZĘBOWSKI (1884-1963)

MEBLE W STYLU POLSKI ODRODZONEJ

na Międzynarodową Wystawę Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu, maj 1925.Replika z 2002 roku.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Zestaw mebli do jadalni i salonu. Fornir jesion: lustro z komodą (jadalnia),
132 x 67 x 253 cm; - kredens, 206 x 57 x 230 cm; - stolik do kawy z kręconą nogą, wysokość 77 cm, średnica blatu 75 cm; dwa fotele z poręczami; zegar, 43 x 27 x 230 cm; cztery krzesła; dwa fotele "kubiki"; stół okrągły: wysokość 75 cm, średnica blatu 133 cm; - kanapa, 180 x 54 x 135 cm; gerydon, 82 x 55 cm.
Charakterystykę cech współtworzących "styl Polski odrodzonej" podał Jerzy Warchałowski:
"Jest to pewna ostrość form i linii, przecinanie się płaszczyzn pod kątem prostym, rytmika ruchu form wstępujących i cofających się (...), unikanie linii płynnej, kształtów zbyt okrągłych". Ów "styl narodowy" inspirował twórcę mebli Wojciecha Jastrzębowskiego - związanego z Warszawską Szkołą Sztuk Pięknych.

Sprzęty z części salonowej, eksponowane w wystawowym pawilonie polskim projektu Józefa Czajkowskiego, odznaczały się kubicznością i prostotą. Dostrzegano w nich inspirację sztuką górali podhalańskich, a także - poprzez tektoniczność brył – projektami Stanisława Wyspiańskiego.
Część jadalną eksponowano w Galerii Inwalidów. Tadeusz Seweryn tak pisał o "jadalni Jastrzębowskiego": "Kształt mebli wypieszczony, ale jakby rąbany ciesielską siekierką - od serca, zamaszyście, po majstersku. Mówią o tym szczytowniki kredensu, narożnego zegara o kręconych kolumienkach, eliptycznego lustra i kształt stołu. A jednak nie uchybiono na włos wygodzie i elegancji".
Styl dekoracyjny charakterystyczny dla okresu międzywojennego określa się od lat 60-tych XX w. terminem "art deco". Nazwa wywodzi się właśnie od wystawy paryskiej z 1925 roku ("...Arts Décoratifs"). "Polska redakcja art déco" - pisze Katarzyna Nowakowska-Sito - "znalazła najpełniejszy wyraz w Pawilonie Polskim na wystawę 1925 roku projektu Józefa Czajkowskiego oraz w dekoracji jego wnętrza autorstwa Wojciecha Jastrzębowskiego i Karola Stryjeńskiego".
Pawilon polski i jego wyposażenie dosłownie obsypano w Paryżu nagrodami. M.in. Grand Prix w dziedzinie mebli dostał Wojciech Jastrzębowski.