„Jest to pomieszanie skojarzeń z improwizacją, wszystko to wygląda jak wywoływanie ducha z płótna, a myśli biegają zapewne bardzo kolorowymi torami. Nie korzystam ze zdjęć, nie maluję z natury. W takich przypadkach mówi się banalnie: ‘malowanie z głowy’, ja jeszcze dodam, że malowanie jest jej wentylacją”.
Jakub Julian Ziółkowski

Styl Jakuba Juliana Ziółkowskiego ma w sobie coś z płynności kompozycji Witkacego wykonywanych pastelami i ich tajemniczego, surrealistycznego wymiaru. Podobnie jak u Witkiewicza, u Ziółkowskiego elementy świata realnego przeplatają się z baśniowymi, wyimaginowanymi. Pojedyncze rzeczywiste fragmenty stanowią jedynie swoistą szkieletową otoczkę pozwalającą widzowi na nawigację w osobliwie osobistym świecie artysty. Kolejna sfera podobieństw z twórczością Witkiewicza dotyczy podejmowanych tematów – obaj artyści bazują na fragmentach portretu – u Witkiewicza to właśnie portrety stanowią istotę jego twórczości, podczas gdy u Ziołkowskiego podejście do struktury portretu jest znacznie bardziej swobodne i nieoczywiste. Język Ziołkowskiego to język metafor, który artysta początkowo rozwijał poprzez rysunek, a następnie farbę olejną. Pierwsze medium – papier, również na poziomie czysto technicznym zbliża go do Witkiewicza. Wizualne skojarzenia Ziołkowskiego z tym artystą nie są przypadkowe – Ziółkowski otwarcie mówi o wpływie twórczości Witkacego (literackiej i malarskiej na własną). Oprócz wpływu Witkiewicza da się także zauważyć cechy stylu ekspresjonistów (takich jak Belg James Ensor). „Mdłości” (2014) to dzieło charakterystycznie małoformatowe – Ziółkowski podkreśla swoje zamiłowanie do intymnego formatu, w którym płótno staje się oknem na mikrokosmos. Pozornie chaotyczny świat rządzi się swoim własnym porządkiem, a poszczególne elementy zdają się tworzyć logiczne ciągi pomiędzy obrazami. Ów chaos za sprawą palety, w której przeważają żółcie, pomarańcze i czerwienie, jest ciepły i oswojony.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

06
Jakub Julian ZIÓŁKOWSKI (ur. 1980)

"Mdłości", 2014

olej/deska, 30 x 25 cm
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Jakub Julian Ziółkowski | Z 2014 | "Mdłości" | 30 x 25 cm'
na odwrociu wskazówki montażowe

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

19.11.2020

19:00

Niesprzedane
Cena wywoławcza:
Estymacja: 20 000 - 30 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

„Jest to pomieszanie skojarzeń z improwizacją, wszystko to wygląda jak wywoływanie ducha z płótna, a myśli biegają zapewne bardzo kolorowymi torami. Nie korzystam ze zdjęć, nie maluję z natury. W takich przypadkach mówi się banalnie: ‘malowanie z głowy’, ja jeszcze dodam, że malowanie jest jej wentylacją”.
Jakub Julian Ziółkowski

Styl Jakuba Juliana Ziółkowskiego ma w sobie coś z płynności kompozycji Witkacego wykonywanych pastelami i ich tajemniczego, surrealistycznego wymiaru. Podobnie jak u Witkiewicza, u Ziółkowskiego elementy świata realnego przeplatają się z baśniowymi, wyimaginowanymi. Pojedyncze rzeczywiste fragmenty stanowią jedynie swoistą szkieletową otoczkę pozwalającą widzowi na nawigację w osobliwie osobistym świecie artysty. Kolejna sfera podobieństw z twórczością Witkiewicza dotyczy podejmowanych tematów – obaj artyści bazują na fragmentach portretu – u Witkiewicza to właśnie portrety stanowią istotę jego twórczości, podczas gdy u Ziołkowskiego podejście do struktury portretu jest znacznie bardziej swobodne i nieoczywiste. Język Ziołkowskiego to język metafor, który artysta początkowo rozwijał poprzez rysunek, a następnie farbę olejną. Pierwsze medium – papier, również na poziomie czysto technicznym zbliża go do Witkiewicza. Wizualne skojarzenia Ziołkowskiego z tym artystą nie są przypadkowe – Ziółkowski otwarcie mówi o wpływie twórczości Witkacego (literackiej i malarskiej na własną). Oprócz wpływu Witkiewicza da się także zauważyć cechy stylu ekspresjonistów (takich jak Belg James Ensor). „Mdłości” (2014) to dzieło charakterystycznie małoformatowe – Ziółkowski podkreśla swoje zamiłowanie do intymnego formatu, w którym płótno staje się oknem na mikrokosmos. Pozornie chaotyczny świat rządzi się swoim własnym porządkiem, a poszczególne elementy zdają się tworzyć logiczne ciągi pomiędzy obrazami. Ów chaos za sprawą palety, w której przeważają żółcie, pomarańcze i czerwienie, jest ciepły i oswojony.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.