WYSTAWIANY:
- Wojciech Fangor. Optyczne wibracje. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, 18.05 - 31.08.2018

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna


O obrazie Wojciecha Fangora MB 5, 70-02.

Obraz MB 5, 70-02, olej na płótnie o wymiarach 61,5 na 61,5 cm, sygnowany przez autora na odwrocie, Fangor MB 5, 70-02; jest dziełem autentycznym autorstwa Wojciecha Fangora.

Obraz w pierwszej wersji został namalowany w roku 1970 w cyklu tzw. kół, z których wiele powstało
w pracowni w Madison w New Jersey. Obrazy w tamtym czasie powstawały w różnych formatach i dość rozbudowanej palecie barw. Malowane były na bawełnianym płótnie i tzw. 3D ramiaku. Część z nich była pokazana na wystawie indywidualnej Wojciecha Fangora w Solomon R. Guggenheim Museum
w 1970 roku. W obrazach malowanych w 1975 roku można zaobserwować zmiany, do obrazów malowanych bezkonturowo Wojciech Fangor wprowadził konturowość. Było to zapisem poszukiwania nowych środków wyrazu, próbą odejścia od formy obrazów realizowanych od 1957 roku.
Obraz MB 5 jest wyjątkowym zapisem pewnego aspektu historii malarstwa Wojciecha Fangora i świadectwem postawy artysty poszukującego nowych środków wyrazu nastawionych na wyzwalanie doświadczenia przestrzeni.
Rok 2002 był rokiem wielkiej wystawy monograficznej Wojciecha Fangora w BWA w Katowicach i promocji książki Bożeny Kowalskiej „Fangor. Malarz przestrzeni” oraz czasem przygotowań do wystawy retrospektywnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W wybranych pracach prezentowanych na wystawie w CSW artysta przymocował przed obrazami białe lub czarne kraty, które wzmacniały efekt przestrzennego odbioru i wprowadzały dodatkowy element abstrakcji.
Obraz MB 5, 70-02 został przez artystę zmieniony w 2002 roku i w tymże roku był sygnowany, stąd 70-02
w opisie. Podobne interwencje z tego czasu można zaobserwować jeszcze w kilku innych przypadkach.
W filmie Piotra Weycherta „Przestrzenie Wojciecha Fangora” z 2005 roku już od 2 min. trwania filmu pojawia się w/w obraz oraz inny obraz w tym samym formacie, również zmieniony przez interwencję artysty.
W obrazie MB 5 Fangor posłużył się szeroką taśmą malarską, by centralnie w pionie i poziomie zabezpieczyć obraz, a następnie w powstałych czterech strefach specyficznym dla siebie zygzakowatym gestem rozpraszał czerń ku rogom zewnętrznym obrazu. Dwie formy grania przestrzenią nałożyły się na siebie, blisko obrazu wydobywamy rozpraszające się koło, oddalając się od obrazu widzimy jakby wirujący wiatrak lub koło. Sąsiedni obraz z filmu, to szare na białym tle koło przekreślone na linii przekątnych dwoma żółtymi, rozpraszającymi się ku rogom obrazu pasami. Obrazy w filmowych kadrach stoją na podłodze z prawej strony od Wojciecha Fangora.

Opracował Stefan Szydłowski.

15
Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

MB 5, 1970-2002 r.

olej/płótno, 61,5 x 61,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: FANGOR | 70-02 | MB 5

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

WYSTAWIANY:
- Wojciech Fangor. Optyczne wibracje. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, 18.05 - 31.08.2018

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna


O obrazie Wojciecha Fangora MB 5, 70-02.

Obraz MB 5, 70-02, olej na płótnie o wymiarach 61,5 na 61,5 cm, sygnowany przez autora na odwrocie, Fangor MB 5, 70-02; jest dziełem autentycznym autorstwa Wojciecha Fangora.

Obraz w pierwszej wersji został namalowany w roku 1970 w cyklu tzw. kół, z których wiele powstało
w pracowni w Madison w New Jersey. Obrazy w tamtym czasie powstawały w różnych formatach i dość rozbudowanej palecie barw. Malowane były na bawełnianym płótnie i tzw. 3D ramiaku. Część z nich była pokazana na wystawie indywidualnej Wojciecha Fangora w Solomon R. Guggenheim Museum
w 1970 roku. W obrazach malowanych w 1975 roku można zaobserwować zmiany, do obrazów malowanych bezkonturowo Wojciech Fangor wprowadził konturowość. Było to zapisem poszukiwania nowych środków wyrazu, próbą odejścia od formy obrazów realizowanych od 1957 roku.
Obraz MB 5 jest wyjątkowym zapisem pewnego aspektu historii malarstwa Wojciecha Fangora i świadectwem postawy artysty poszukującego nowych środków wyrazu nastawionych na wyzwalanie doświadczenia przestrzeni.
Rok 2002 był rokiem wielkiej wystawy monograficznej Wojciecha Fangora w BWA w Katowicach i promocji książki Bożeny Kowalskiej „Fangor. Malarz przestrzeni” oraz czasem przygotowań do wystawy retrospektywnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W wybranych pracach prezentowanych na wystawie w CSW artysta przymocował przed obrazami białe lub czarne kraty, które wzmacniały efekt przestrzennego odbioru i wprowadzały dodatkowy element abstrakcji.
Obraz MB 5, 70-02 został przez artystę zmieniony w 2002 roku i w tymże roku był sygnowany, stąd 70-02
w opisie. Podobne interwencje z tego czasu można zaobserwować jeszcze w kilku innych przypadkach.
W filmie Piotra Weycherta „Przestrzenie Wojciecha Fangora” z 2005 roku już od 2 min. trwania filmu pojawia się w/w obraz oraz inny obraz w tym samym formacie, również zmieniony przez interwencję artysty.
W obrazie MB 5 Fangor posłużył się szeroką taśmą malarską, by centralnie w pionie i poziomie zabezpieczyć obraz, a następnie w powstałych czterech strefach specyficznym dla siebie zygzakowatym gestem rozpraszał czerń ku rogom zewnętrznym obrazu. Dwie formy grania przestrzenią nałożyły się na siebie, blisko obrazu wydobywamy rozpraszające się koło, oddalając się od obrazu widzimy jakby wirujący wiatrak lub koło. Sąsiedni obraz z filmu, to szare na białym tle koło przekreślone na linii przekątnych dwoma żółtymi, rozpraszającymi się ku rogom obrazu pasami. Obrazy w filmowych kadrach stoją na podłodze z prawej strony od Wojciecha Fangora.

Opracował Stefan Szydłowski.