Jeden z głównych przedstawicieli polskiego symbolizmu, uczeń Gersona i Matejki. Okuń ukończył studia na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Studiował w Monachium i w Academie Julian w Paryżu. Podczas swojego długiego pobytu w Rzymie, namalował wiele pejzaży podkreślając piękno włoskich wsi. Pozostawił wiele prac graficznych w stylu secesyjnym: ilustracje, winiety, ekslibrisy.
Motyw Mazurka Chopina, Okuń podjął po raz pierwszy w 1906 roku na obrazie wystawianym w Towarzystwie Zachęty, dzis. zaginionym. W 1911 powraca do tego tematu, a obraz zostaje zakupiony przez pewnego M.A.Wilnera. Od tego momentu dzieło znane jest jedynie z fotografii archiwalnych. Po ponad 100 latach ten ważny obraz na nowo pojawia się na rynku sztuki.
Bibliografia:
- Malarstwo polskie w odbitkach barwnych, red. S. Kulikowski, Warszawa [s.d.], nr.70
- Małgorzata Biernacka, Literatura-Symbol-Natura. Tworczość Edwarda Okunia, ISPAN, Warszawa 2004
- Małgorzata Biernacka, Okuń, Edipress, Warszawa 2007, ss.18-19 (repr.).
Olej na płótnie, sygnowany i datowany u dołu po prawej stronie.
50 x 103 cm
Jeden z głównych przedstawicieli polskiego symbolizmu, uczeń Gersona i Matejki. Okuń ukończył studia na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Studiował w Monachium i w Academie Julian w Paryżu. Podczas swojego długiego pobytu w Rzymie, namalował wiele pejzaży podkreślając piękno włoskich wsi. Pozostawił wiele prac graficznych w stylu secesyjnym: ilustracje, winiety, ekslibrisy.
Motyw Mazurka Chopina, Okuń podjął po raz pierwszy w 1906 roku na obrazie wystawianym w Towarzystwie Zachęty, dzis. zaginionym. W 1911 powraca do tego tematu, a obraz zostaje zakupiony przez pewnego M.A.Wilnera. Od tego momentu dzieło znane jest jedynie z fotografii archiwalnych. Po ponad 100 latach ten ważny obraz na nowo pojawia się na rynku sztuki.
Bibliografia:
- Malarstwo polskie w odbitkach barwnych, red. S. Kulikowski, Warszawa [s.d.], nr.70
- Małgorzata Biernacka, Literatura-Symbol-Natura. Tworczość Edwarda Okunia, ISPAN, Warszawa 2004
- Małgorzata Biernacka, Okuń, Edipress, Warszawa 2007, ss.18-19 (repr.).